Primarul
Dorel Popa, cel care in ultimele luni a stabilit multiple
contacte internationale in interesul aderarii tarii
noastre la NATO,
ne-a declarat aseara ca integrarea ar reprezenta una
dintre cele mai importante realizari ale ultimilor
100 de ani, pentru Romania marcand definitiv ruperea
de vechile sisteme si trecerea in randul natiunilor
promotoare consacrate ale democratiei si sigurantei.
"Realizarea apartine fara nici o discutie
guvernului Nastase si altor elemente ale societatii
civile, care au lucrat din prima linie dar si din
a doua pentru sporirea credibilitatii Romaniei intr-un
ritm deosebit de alert, bazat chiar si pe conjunctura
internationala dupa 11 septembrie si pe dorinta de
nezdruncinat de a fi, odata, in sfarsit, de partea
care trebuie. Consider acest moment nu doar unul istoric,
ci si unul care ne marcheaza definitiv apartenenta
la lumea civilizata si sigura de maine.”
Intrebat de ziarul Observator cum ar percepe un eventual
esec la summitul de la Praga si, in acelasi timp,
amanarea aderarii noastre la structurile Aliantei,
primarul a declarat: "Nu se pune problema
sa nu fim admisi in NATO, si daca s-ar pune, ar fi
doar o chestiune de timp; chiar daca nu am intra,
am fi in continuare intr-unul din parteneriatele strategice
ale partenerilor americani si europeni pentru ca a
fost inteleasa in sfarsit pozitia geostrategica si
politica a tarii noastre.”
In
noaptea de 21/22 iunie 2002 o masina a ars ca o torta
si doua femei si-au pierdut in mod tragic viata in
urma unui controversat incident produs pe drumul judetean
792/A, care leaga localitatile aradene
Craiva si Beliu.
Ipotezele privind cauzele tragicei intamplari au ridicat
semne de intrebare pentru inceput: accident sau chiar
crima. Varianta a doua s-a conturat pe masura ce au
avansat cercetarile. Ele au fost omorate chiar de
vrajitor, in cadrul unui ritual satanic. Femeile veneau de la vrajitor Intr-o noapte de vineri spre sambata, undeva intre
Craiva si Beliu. Ocupantilor unui camion care parcurgea
DJ 792/C le-a aparut in fata, in departare, lumina
unei flacari care, pe cat se apropiau, se intetea
cu fiecare clipa. Nu era vorba despre un OZN. Ajunsi
la locul focului, ei au observat terifiati un spectacol
de groaza: in santul soselei ardea un autoturism Seat
Leoni, focul propagandu-se dinspre motor spre partea
posterioara a autoturismului. Pe geamul facut zob
al portierei soferului se legana in gol piciorul unei
femei, de la genunchi in jos, semn ca ocupanta scaunului
de conducere a reusit sa sparga geamul, dar nu a putut
sa-si salveze viata. Pompierii din Ineu, chemati sa
lichideze incendiul, nu au reusit decat sa raceasca
resturile caroseriei masinii. In interior, spre groaza
privitorilor, se vedeau resturile a doua schelete
umane, reduse la dimensiunile coloanei vertebrale
si catorva oase ale capului. Ulterior, politia, care
a ajuns cu o echipa complexa la fata locului, in frunte
cu seful IPJ Arad, col. Nicolae Gudiu, a reusit identificarea
victimelor. Ele au fost Morar Ildiko, de 40 de ani,
din Bekescsaba, Ungaria, proprietara masinii Seat
Leoni cu numarul de inmatriculare maghiar 111313-276,
care a si condus - dupa cate se pare - masina, si
prietena
ei din Oradea, Ana Corina Erdei, de 32 ani. Ancheta
a stabilit faptul ca femeile, care au spus la plecarea
din Oradea ca merg la Arad, au fost de fapt la un
cunoscut vrajitor din satul Lunca Teuzului, profitand
de luna plina din noaptea fatidica, luna plina favorabila
succesului dezlegarilor facute de vraci. Accident, jaf sau crima? Varianta cea mai probabila, conturata din corelarea
primelor investigatii cu marturiile celor ajunsi primii
la fata locului, parea sa acorde credit ideii ca a
fost vorba despre un tragic accident. Un posibil scenariu
al acestuia ar putea fi urmatorul: focul ar fi putut
izbucni din cauza unei scurgeri de benzina in zona
motorului, care a aprins initial captuseala de izolare
de sub bord, ce putea arde mocnit un timp pana cand
focul sa fie observat. Gazele rezultate puteau sa
le afecteze pe ocupantele autoturismului. Extinderea
flacarii in zona motorului, coroborata cu topirea
turului si returului, ar fi putut provoca un aflux
de benzina spre focar, care a determinat izbucnirea
navalnica a incendiului, suprinzandu-le pe femei in
mers. Declansarea air-bag-urilor le-a ametit pe ocupantele
masinii, care a parasit carosabilul si a oprit in
sant. Soferita, Morar Ildiko, a reusit sa sparga geamul
de la portiera din stanga, a scos piciorul pe geam,
dar nu a reusit sa paraseasca masina, pentru ca inchiderea
centralizata a portierelor a dat lovitura de gratie,
blocandu-le pe femei in infernul din interiorul habitaclului
cuprins de flacari. Focul puternic a carbonizat efectiv
cadavrele, facand imposibila o autopsie care sa ateste
vreo alta cauza a decesului, de genul unei lovituri.
Este vorba despre pete de sange si un cercel, gasit
la distanta de masina, in plin camp. In cazul celor
doua femei arse intr-o masina la Craiva se contureaza
ipoteza unei crime. Crima
cu ritualuri satanice Cazul a ridicat de la inceput numeroase semne
de intrebare. Din primul moment, anumite urme de sange,
un inel si alte obiecte dubioase gasite in plin camp,
la cateva sute de metri de locul unde au fost gasite
ramasitele celor doua femei, au creat banuiala ca
in acel loc s-ar fi oficiat un soi de ritual, posibil
de tip satanist. Anchetatorii au mers si pe alt fir,
al barbatului vizitat de cele doua femei in satul
Lunca Teuz. Acesta, Florin Anghelus, de 24 ani,
din Lunca Teuz, a fost, se banuieste, ultima persoana
care le-a vazut in viata pe cele doua. S-a mai stabilit
ca Anghelus si cele doua femei erau cunostinte mai
vechi, ca s-au vizitat. Intamplarea a facut ca Florin
Anghelus, devenit suspect, sa fie arestat pe 30 de
zile pentru ca a fost depistat conducand in stare
de ebrietate un autoturism si fara a avea permis de
conducere. Firul putinelor elemente detinute de politie
si procurorul criminalist George Vlai, de la Parchetul
de pe langa Tribunalul Arad, a conturat chiar ipoteza
ca Florin Anghelus ar putea avea vreo legatura cu
decesul celor doua, dupa oficierea ritualului din
camp. Dupa cateva luni, Anghelus recunoaste ceva din
evenimente. El spune ca in camp a practicat un ritual
satanist cu cele doua. El a hipnotizat-o "magnetic"
pe Corina Erdei, apoi pe Ildiko Morar. Deoarece
nu stapanea bine ritualul, prima a murit, iar cea
de-a doua, ametita, nu s-a trezit complet. El le-a
urcat pe amandoua in masina si a plecat spre sat.
A vazut apoi un foc in spate, dar nu stia de unde
vine. Varianta vrajitorului pare credibila pana la
un anumit punct. Dar lipsa urmelor ar arata ca ele
erau deja moarte cand masina a luat foc. Violenta
arderii ar putea conduce tot spre o mana criminala,
pentru ca din experienta altor cazuri de aprinderi
de masini, cu victime, niciodata nu s-a constatat
un asemenea grad de incinerare a victimelor. Unul
din mobilurile une ipotetice crime ar putea fi jaful,
pentru ca - se pare - femeile aveau asupra lor o mare
suma de bani.
Florin Anghelus a recunoscut ca cele doua femei au
apelat la el, una pentru recuperarea unei mari sume
de bani, pe care i-o datora cineva, iar a doua pentru
a-si gasi un sot, ambele fiind despartite de barbati.
Florin Anghelus era cunoscut ca specialist in practici
oculte, atat la Oradea, cat si prin Oltenia. Procurorul
George Vlai, un om cu experienta de decenii in bransa,
a recunoscut ca se afla in fata unui caz in premiera:
crima cu ritual satanist. Desi criminalul este cunoscut,
mai exista cateva neconcordante, pe care procurorul
George Vlai le va rezolva in scurt timp.
Liliana
Brad - Romania Libera
Inlocuire
centrala telefonica manuala cu centrala telefonica digitala
in localitatea Iratosu
In
data de 18.11.2002ROMTELECOM - D.Tc. Arad
a inlocuit centrala telefonica manuala din localitatea
Iratosu
cu o centrala telefonica digitala - unitate distanta
Alcatel cu o capacitate instalata de 256 linii telefonice.
O data cu instalarea noii centrale s-a inlocuit in
totalitate vechea retea de distributie din localitate
si din Variasu Mic si Variasu Mare.
Cu aceasta ocazie s-au preluat din vechea centrala
109 abonati, iar in perioada imediat urmatoare se
vor prelua in unitatea distanta Alcatel si cei 6 de
abonati instalati pe sistemul radio si de asemenea
se vor instala noi abonati care au cerere de instalare
la D.Tc. Arad, inclusiv din localitatile Variasu Mic
si Variasu Mare. Noii abonati din Variasu Mic si Variasu
Mare vor fi conectati la Iratosu prin intermediul
unor echipamente de multiplexare.
Astfel abonatii din Iratosu, Variasu Mic si Variasu
Mare vor avea acces la convorbiri automate locale,
interurbane si internationale, la serviciile cu valoare
adaugata, la toate serviciile suplimentare oferite
de centralele digitale (restrictionarea cu parola
a apelurilor de plecare, apel programat, redirijarea
imediata a apelurilor de sosire, apel in asteptare,
CLIP, CLIR, voces) si la serviciul Acces Special Internet.
Astfel, in prezent sunt instalate in judetul Arad
24 de unitati distante ale CTD Alcatel in 16 de localitati
din judetul Arad (9 unitati distante in municipiul
Arad si 15 in localitati din judet).
Abonatii care sunt conectati in aceasta unitate distanta
a CTD Alcatel vor plati factura telefonica la Oficiul
Postal din Iratosu din data de 01.12.2002, deci incepand
cu factura decembrie 2002.
Numerotatie abonati Iratosu (inclusiv Variasul Mic
si Variasu Mare): 454000-454246.
Dan Cioca
- Director Adj. Comercial ROMTELECOM - D.Tc.
Arad
Pietele
se restructureaza
In
acest fel vom avea parte de un comert civilizat Hotararea Guvernului nr. 1103 a venit ca o "ghilotina"
pentru comerciantii din piete, pentru ca, prin acest
act normativ, se interzicea comercializarea anumitor
produse in alte spatii decat cele cu destinatie prestabilita.
Pentru a veni in sprijinul celor care isi castiga
existenta din aceasta activitate, conducerea TOP a
initiat o serie de masuri care vor duce la restructurarea
pietelor. In ceea ce priveste Piata "Mihai
Viteazul", directorul adjunct al SC TOP,
Corneliu Matica, a anticipat, intr-o oarecare masura,
prevederile hotararii prin faptul ca a montat o copertina
care este menita sa protejeze comerciantii si marfa,
dar si sa asigure un comert civilizat. Mai mult, in
curand, copertina va fi prelungita si vor fi montate
si surse de lumina. Astfel, orarul de functionare
a pietii se va mari. Piata care va suferi un amplu
proces de restructurare este Piata Pompierilor. Astfel,
incepand cu data de 1 decembrie comerciantii care
desfac produse agroalimentare in aceasta piata se
vor muta in Piata Catedralei, unde li s-au pregatit
spatiile de vanzare in zona limitrofa halei, spatii
unde exista conditii pentru desfasurarea activitatii.
Cum prevederile actului normativ sunt stricte, produse
care nu sunt de aceeasi natura nu pot fi comercializate
in acelasi loc. Cu toate acestea, in luna decembrie
comerciantii vor avea posibilitatea sa-si vanda stocurile
existente si, apoi, sa aleaga categoriile de bunuri
ce vor fi expuse spre vanzare. Comerciantii care desfac
produse industriale si uzate se vor muta in Piata
Obor - Bazar care, va fi compartimentata cu spatii
inchise. De asemenea, va fi imprejmuita pe una din
laturi, astfel incat sa aiba aspectul de spatiu inchis
si sa fie in conformitate cu prevederile actului normativ.
Piata Miorita din Micalaca va fi, la randul ei, modificata,
prin copertarea meselor astfel incat sa corespunda
cerintelor de vanzare a produselor in piete. Conducerea
TOP a pregatit o surpriza celor care obisnuiesc sa
faca aprovizionarea in Piata Catedralei. In incinta
halei existente va fi amenajat un spatiu, la standarde
occidentale, care va avea ca destinatie comercializarea
de produse din carne si preparate din carne. "Speram
ca astfel se va produce o crestere a numarului cumparatorilor,
dar si o scadere a aglomeratiei din Piata Mihai Viteazul.
Astfel, comerciantii din Piata Pompierilor care se
muta aici nu pot decat sa se bucure pentru ca vadul
comercial va fi mai mare" a declarat directorul
adjunct al SC TOP, Corneliu Matica.
Calin
Ghinaciu - Agenda zilei
Expozitia
Onisim Colta - Fascinanta omniprezenta a sacrului
Pe
simezele Galeriei de arta din Arad, o reintalnire-eveniment
cu lumea imaginara a sacrului si cu inaripatele sale
simboluri, prin care pictorul Onisim Colta si-a aflat
deja un loc inconfundabil, de respect si de vie apreciere,
in peisajul creatiei noastre contemporane. Fie in
pictura, fie in desen si gravuri, lucrarile vorbind
despre "cina cea de taina", "icoana",
o "fereastra" spre Domnul, sau feluritele
metafore conferite realului, in stradania permaneta
a resacralizarii ipostazelor sale, dau seama de inventivitatea
si coerenta unui discurs plastic provocator si totodata
cuceritor prin altitudinea sa intelectuala si emotionala.
Acest discurs, de o rara consecventa cu sine, dobandeste
noi si incitante temeiuri de interes, de surpriza
si de fascinatie prin numeroasele obiecte "recuperate"
din zona obisnuitului, unele dintre ele seducatoare
tocmai prin natura lor straveche sau bizara. Perenitatea
dimensiunilor culturale si civilizatoare ale cartii,
ale "sertarului" (de biblioteca)
ori ale "masinii de scris", valentele
filozofice si mitologice pe care le capata in viziunea
artistului "scara","fagurele",
"stupul", "biblioteca de nisip",
rotitele ceasornicului, un fragment de pendul sau,
de pilda, "personajele" intrupate
in chip expresiv prin seria unor vechi... lingurite
de inghetata s.a., ne dau sentimentul unui insolit
mariaj dintre materialitate si spiritualitate. Intre
aparente si esente, de pilda, intre "ochiul"
fantanii sau al unui capac de canal si "oglinda"
cereasca a lumii, despovarata de platitudine si
investita in mod initiatic si purificator cu atribute
cathartice, harul "magicianului" ni
se reveleaza convingator, atat la nivelul expresivitatii
formelor si al raporturilor dintre ele, cat mai ales
la acela al talcurilor pe care aceste "forme"
le vestesc, sub semnul dominant al efemerului
si al eternitatii.
O lectie curajoasa si laconica de privire si simtire
este aceasta expozitie, un act de exorcism in spatiul
aparentei "banalitati", pe care pictorul
o cerceteaza cu sfiala, cu incapatanare, dar si cu
o voluptate sau cu o neintrecuta intuitie in descoperirea
atributelor narative si poetice cuprinse in materialitatea
frusta a unor obiecte sortite, inevitabil, fie entropiei,
fie uitarii. De altfel, chiar timpul (multe lucrari
se refera la ceasornic, la nisip, la clepsidra, la
dialogul dintre lumina si umbra sau dintre zi si noapte),
misterul visului si al memoriei, imaginile infatisate
uneori ca niste "amintiri despre viitor",
definesc staruinta artistului in fata unor laitmotivuri
grele de adanci semnificatii vizand conditia omului,
a creatiei artistice si divine, destinul nostru in
univers si destinul universului insusi. Rar am intalnit
o asemenea ingemanare intre sfiala si ingenuitatea
artistului in fata "lucrurilor",
pe de-o parte, si profunzimea revelatiilor pe care
viziunea sa le induce in constiinta privitorilor.
Bogata in interogatii benefice pentru cultivarea facultatilor
noastre interpretative, dar si respirand o mistica
frumusete circumscrisa valentelor lirice sau dramatice
ale acestui sacru, caruia autorul ii consacra aproape
intreaga creatie, expozitia lui Onisim Colta, deschisa,
ca o fericita coincidenta, in timpul Festivalului
national de teatru clasic, reprezinta un izvor de
lumina in prag de iarna, menit sa innobileze memoria
culturala si afectiva a prietenilor artei cu imagini
pregatite sa infrunte si vremea, si vremurile.