Stirile Zilei
VIRTUAL ARAD
Suntem pe locul
Pozitia Virtual Arad in Romanian Top 100
Votati-ne zilnic!
Votati Aradul !

Sambata, 19 iunie 2004

Stirile TVA aici

  • Sectia de Urgente Pediatrie, dotata cu aer conditionat

Clinica de Pediatrie isi desfasoara activitatea la nivel occidentalDe cateva zile bune, cadrele medicale ale Serviciului de Urgente Pediatrie isi pot desfasura activitatea in conditii occidentale. 
Pe langa dotarile de ultima ora cu care sectia a fost dotata in urma cu cateva luni de zile, acum acestia beneficiaza si de un aparat de aer conditionat.
Aceasta realizare este extrem de importanta, datorita faptului ca zilele toride de vara care vor urma ar fi facut foarte dificila desfasurarea activitatilor sectiei respective. 
Ei bine, investitia, care se ridica la aproximativ zece milioane de lei, obtinuta din sponsorizari, vine acum in ajutorul cadrelor medicale, dar si a persoanelor care vor primi ingrijirile medicale necesare. 
Cei care ajung la sectia Urgente Pediatrie, din cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Arad, vor descoperi ca dotarile sectiei nu difera cu mult fata de cele occidentale. 

F. Puha - Agenda zilei

  • Filme porno cu minori

In comuna Horia a functionat un studiou clandestin de realizare a filmelor porno cu minoriUn nou caz de producere de materiale pornografice difuzate pe Internet a fost depistat la Arad. 
Dupa ce, cu cateva saptamani in urma, a fost destramata o adevarata retea de difuzare de sex on-line, un nou caz a ajuns in atentia anchetatorilor de la Combaterea Crimei Organizate din Arad. 
Trei minori din localitatea Horia au reclamat ca ar fi fost racolati de un barbat de 43 ani, cetatean german, care ar fi intretinut relatii sexuale cu ei. 
Mai mult, germanul ii filma si distribuia imaginile pe Internet. 
Cu ocazia unei perchezitii domiciliare au fost gasite sute de filme porno si aparatura necesara distributiei imaginilor pe Internet. 
In total au fost descoperite 670 casete video si 19 DVD-uri de acest gen. 
Cetateanul german a fost retinut, in prima faza, 24 ore, pentru producere, detinere si raspandire de material pornografic si cu caracter obscen si pentru racolare de minori pentru producerea de filme pornografice. 
Politistii spun ca in acest caz ar fi implicati mai multi adolescenti, baieti si fete, dar pana acum nu exista decat trei plangeri. 
Cetateanul german risca o pedeapsa cu inchisoarea intre trei si12 ani.

Sorin Trocan - Evenimentul Zilei ( Editia de Vest)

  • Tractoarele se pot plati si cu … grau

Plata tractoarelor noi se va putea face si in grauIn curand, agricultorii vor putea sa-si cumpere utilaje, masini sau sa-si ia credit de la banca, chiar daca nu au bani. 
Conditia este sa aiba recolta pusa la pastrare intr-un siloz licentiat si sa detina un certificat de depozit care sa ateste acest lucru.

De doi ani de zile, Ministerul Agriculturii incearca sa puna in miscare sistemul certificatelor de depozit pentru semintele de consum boabele de grau sau semintele de floare pe care le obtin taranii. 
In urmatoarele sase luni, se va infiinta Fondul de Garantare pentru Certificatele de Depozit. 
Ceea ce inseamna ca, probabil de la anul, taranii nu vor mai fi obligati sa-si vanda graul ca sa-si cumpere o combina sau o casa. 
De asemenea, agricultorii nu vor mai avea probleme cu recuperarea banilor daca cumva graul depozitat s-a "pierdut".
Cu certificatul de depozit se poate garanta  orice imprumut, fie ca este unul pentru nevoi personale, un credit pentru investitii sau imobiliar. 
Printr-o simpla formalitate, acest act poate fi cedat altcuiva, un fel de plata in natura, fara ca vanzatorul sa-si faca probleme cu transportul marfii. Agricultorii vor fi despagubiti daca graul le dispare sau isi schimba peste noapte calitatea. 
In acest caz, proprietarul trebuie sa se adreseze Fondului de garantare pentru certificatele de depozit, care ii va recupera banii.

Diana Rotar - Observator

  • Arteziene cu detergenti

Persoane rau intentionate incearca blocarea artezienelor cu spumaUn nou "atac" cu detergenti a avut loc la fantanile amenajate de Gospodarirea Comunala Arad. 
Dupa ce in arteziana de la Gara C.F.R. a fost gasit, zilele trecute, un bidon de cinci litri de detergent de spalat vase Pur, au urmat si celelalte doua fantani, din zona U.T.A. si de la Sala Polivalenta in care s-a aruncat, de aceasta data, detergent de spalat haine. "Artezienele au fost oprite pentru cateva ore pentru a fi curatate. Lucratorii nostri au gasit granule de detergenti in apa. S-ar putea bloca pompele fantanilor pentru ca ar putea fi afectat senzorul de alimentare a bazinului. Nu stim cine a facut acest lucru, dar sunt sigur ca politia isi va face datoria si vom afla. Tot ceea ce stim este ca in noaptea in care a fost aruncat Pur in arteziana de la Gara, martori oculari au spus ca au vazut un barbat care a coborat dintr-un autoturism marca Mercedes de culoare neagra", ne-a declarat directorul G.C.A. - Edeleni Coloman.

Nadia Bodran - Adevarul

  • Costumul in teatru. Creatorul de costume trebuie sa fie si putin magician

Interviu cu Oana Varan realizator de costume la Teatrul de Stat AradDedicam paginile de astazi - din suplimentul "PLUS" al cotidianului "Observator aradean" - costumului de scena si rolului sau in economia unei piese de teatru. E cert ca un spectacol de teatru reusit este  o confruntare a actorilor si a regizorului cu un text, sustinut de un decor adecvat, lumini pe masura si, nu in ultimul rand, costume. 
Vom incerca o prezentare a evolutiei costumului de teatru de-a lungul timpurilor, oprindu-ne si la creatorul de costum. Astfel, veti putea citi si un interviu cu Oana Varan Goia, cea care din 1999 realizeaza, la teatrul aradean, costumele actorilor.
Autorul unui costum de teatru trebuie sa ajunga pana la sufletul personajului, sa-l inteleaga si sa vada mai departe de invelisul frumos sau urat esenta caracterului piesei. In teatru, costumul nu are acelasi atribut ca o haina de strada, dupa cum este diferit de costumul de pe podiumul de prezentare a modei.

Costume de scena ivite dintr-un exercitiu de imaginatie
- Oana Varan-Goia, de cand realizati costumele la teatru? si cum ati ajuns la aceasta profesie de realizator costume?
- Ca "lucrator in bransa" sunt din anul 1999. Dar, ca pasiune, se poate spune, fara sa gresesc sau sa exagerez, ca fac costume de o viata. Primele costume de epoca le-am facut la cinci ani, pentru o papusa blonda, adusa de unchiul meu din drumetiile lui pe marile lumii, pe care la trei ani am stricat-o ca apoi s-o refac si s-o imbrac ca in filmele de capa si spada la care ma uitam in disperare. Au urmat apoi personajele principale din "Cei trei Muschetari". 
Pe baieti i-am incaltat in cizme facute din manusile de piele ale tatei, iar rochiile au avut "onoarea" sa fie confectionate din rochia de seara a mamei, asa ca atunci cand se pregatea sa mearga la revelion a avut parte de o mare surpriza, iar eu de o chelfaneala pe masura.
Papusile mele, care nu erau putine, au avut parte, de-a lungul anilor de multe transformari devenind "Ion al Glanetasului", "Ana si Florica", "Contesa de Pompadour" si totdeauna anumite lucruri din casa aveau de suferit: perdele, draperii, fete de masa, depinde ce ma "inspira" pe moment.
Dar, sa revenim. Cum am ajuns la aceasta profesie? Dintr-un exercitiu de imaginatie. Se monta spectacolul "Capcana" si eu eram sufleur. Aveam destul timp liber si faceam schite de costume pentru personaje, asa cum le vedeam eu. Le-au vazut regizorul si actorii si le-a placut. I-au placut si domnului Ovidiu Cornea, directorul de la acea data de la teatru, si mi-au propus sa fac costumele "pe bune". La inceput mi-a fost teama dar, pana la urma…
Un costum … frumos si o replica … proasta – Cata importanta acordati costumului intr-un spectacol de teatru?
- Eu zic ca un costum "inspirat", poate fi de mare ajutor atat regizorului cat si actorului, pentru realizarea unui personaj. Daca toti cei trei factori sunt pe aceeasi lungime de unda, atunci ei formeaza "echipa invingatoare".
- Vedeti costumul doar ca un element de suprafata?
- Costumul de teatru nu are voie sa fie un element de suprafata. Autorul unui costum de teatru trebuie sa ajunga pana la sufletul personajului, sa-l inteleaga si sa vada mai departe de invelisul frumos sau urat. Costumul de teatru trebuie sa fie transpunerea unor sentimente: ale autorului piesei, ale autorului costumului, ale regizorului si ale actorului. Totul trebuie sa fie "pe aceeasi lungime de unda".
- Cu un costum frumos poti spune mai usor o replica proasta?
- Eu nu stiu daca un actor imbracat frumos pe scena, poate spune mai usor o replica proasta, dar, cred ca cei care ocupa locurile in sala, uneori nici nu o vor observa, daca e spusa de un actor talentat si imbracat inspirat.
Cosmar cu regizorii nesiguri si cu bugetul din teatru
- Care e dificultatea cea mai mare in ceea ce faceti dumneavoastra? Care este cosmarul unui realizator de costum de teatru?
- Dificil in aceasta meserie este sa te confrunti cu regizori care nu sunt siguri pe ceea ce vor si-si schimba parerile de la o zi la alta. Iti cer ceva, se entuziasmeaza pe moment si cand lucrurile sunt gata, nimic, sau aproape nimic, nu mai este bine si te trezesti la premiera ca nu mai ai nici o legatura cu ceea ce este pe scena. Cosmarul unui creator de costume este bugetul care, totdeauna, este prea mic.
- Tendinta acum in spectacolele de teatru care e: despuierea actorului sau exploatarea la maximum a costumului?
Schita de costum pentru piesa "Matraguna"- Din ceea ce se intampla acum in teatru, eu zic ca se intrevad doua tendinte clare: una, care se indreapta spre spectacolul bun, care exploateaza valoarea in actul teatral – valoarea textului, valoarea regizorului, valoarea actorului si, evident, valoarea scenografului. Alta, care valorifica, la maximum, vulgaritatea, prostul-gust, spectacolul suburban cu tot ce inseamna el – goliciune nejustificata, limbaj trivial si multe, foarte multe alte lucruri care ne apropie de sorgintea animalica. La Arad, pana acum, eu zic ca s-a facut un real act de cultura pe scena, chiar daca este acum negat cu toata vehementa. Sa vedem ce ne rezerva viitorul!
- Cele mai complicate costume pe care le-ati realizat care au fost si de ce erau complicate?
- Cele mai complicate spectacole, pentru mine, sunt cele - revin la raspunsul pe care vi l-am dat anterior -  facute pentru regizori care nu sunt siguri pe ceea ce doresc. De ce? Pentru ca vrand-nevrand intri si tu in "ceata" si risti sa faci ceva de care, mai tarziu, sa iti para rau ca ai scos la rampa.
Actori corpolenti sau subtirei, la fel de greu de costumat
- Ce e cel mai dificil in realizarea costumului? Se lucreaza mai usor cu actorii corpolenti decat cu siluetele de viespe?
- Tehnic vorbind, cel mai dificil lucru in realizarea unui costum este executia lui atunci cand nu ai suficient timp la dispozitie, ai un personal mult prea restrans, cu care trebuie sa faci uneori zeci de costume din epoci din care croitorii nici nu visau ca vor ajunge sa lucreze si sa ai utilaje cu care se facea performanta undeva prin anii '70. si totusi, pana acum, s-a trecut peste toate si au iesit la rampa lucruri de care nu ne este rusine. Asta se intampla insa numai atunci cand exista vointa si dorinta de a depasi limitele. Iar atelierul nostru de croitorie are asemenea oameni. In teatru, costumul nu are acelasi atribut ca o haina de strada sau pe podiumul de prezentare a modei. Pe scena trebuie modelate, uneori, siluetele. Creatorul de costume trebuie sa fie si putin magician. Sa creeze iluzii. Deci, nu conteaza ca un actor este mai corpolent sau mai subtire, este la fel de dificil si la fel de usor de imbracat.
- In spectacolul "Matraguna" ati reconstituit costume in ton cu epoca italiana machiavelliana. Cum ati reusit? Ati citit carti? Ce ati facut efectiv?
- Pentru "Matraguna" am facut un popas lung in epoca lui Machiavelli. Este fascinant sa incerci sa refaci o epoca atat de ofertanta. Dupa ce termini totul, ramai multa vreme ancorat in timp. Revii destul de greu la realitate. Cum am reusit? Am studiat mult istoria costumului, istoria artei, am consultat albume de arta, m-am uitat la casete, ce sa mai spun… Am incercat sa patrund in acea lume folosind toate mijloacele avute acum la indemana, si cand am inteles clar despre ce este vorba, mi-am lasat imaginatia sa functioneze si… a iesit ce ati vazut! Un lucru foarte important: armonizarea costumelor cu decorul. In "Matraguna" s-a vazut foarte clar ca aceasta armonizare este deosebit de benefica pentru spectacol.
- Cel mai scump material pe care l-ati folosit la crearea unui costum care a fost? Dar cel mai dificil de lucrat? Dar cel mai complicat costum pe care l-ati lucrat?
- M-am ferit de materiale scumpe din doua motive: in primul rand bugetul, in al doilea rand, nu este obligatoriu sa folosesti materiale scumpe pentru a crea iluzia pe scena. Daca stii sa-l alegi si sa-l folosesti, un material dintre cele mai ieftine poate deveni un costum senzational. Cred ca cel mai complicat costum creat de mine, pana acum, este cel purtat de actrita Carmen Butariu in spectacolul de care aminteati, "Matraguna". Toata broderia a fost cusuta cu mana dupa ce am facut desenul pe suport textil. Cred ca nu arata deloc rau, desi materialul este unul ieftin.
Dupa moartea spectacolului, costumele "se conserva"
- Ce se intampla cu costumele din spectacolele moarte?
- Dupa ce nu se mai joaca spectacolul, costumele sunt "conservate" in magazia de costume. Acum, in conditii bune, dupa ce a fost reparat acoperisul teatrului, prin care trecea ploaia ca prin sita, distrugand o sumedenie de costume.
- Costumele se pot inchiria din magazia teatrului pentru amatorii de petreceri mai ciudate?
- Normal, costumele nu ar trebui sa se poate inchiria pentru ca, inevitabil, se deterioreaza si este pacat. Multe costume de valoare din cele care au scapat de urgia ploilor, s-au distrus astfel. Costume create de mari scenografi, cum ar fi Sever Frentiu, si care erau ele insele un spectacol, din care cei de dupa el ar fi putut invata cate ceva, nu mai sunt.
- De obicei se obisnuieste sa se refoloseasca piese din costumele mai vechi?
- Da, din vechile costume se pot folosi piese, sau chiar intreg costumul pe care scenograful  il readapteaza, mai mult sau mai putin, conform dorintelor sale.
- Cam cate costume mai exista in teatru, in depozite?
- De cativa ani incoace garderoba teatrului a inceput sa se refaca, si sper sa nu se opreasca aici.
 Costumul in teatru anunta personajul, dandu-i consistenta
Costumul de teatru are un specific aparte, cautand un acord, o concordanta dintre personaj si aparenta lui, personalitatea exprimata nefiind aceea a actorului, ci aceea a rolului interpretat

 

Flavius Ghender - Observator Plus


Cautare in arhiva Virtual Arad

   Search this site                 powered by FreeFind
 


Publicitate

  Imobil de vanzare


Colectivul de redactie: Draghi Puterity, Gheorghe Puterity, Trutiu Florin.


O parte din stirile Virtual Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse: Agentia Mediafax, Ziarul Adevarul, Ziarul Observator, Agenda Zilei - editie de Arad, Ziua de Vest, Evenimentul Zilei (Editia deVest), Romania Libera, Ziarul in limba maghiara Nyugati Jelen, Saptamanalul Buletinul de Arad, TV Arad, TV RCS.


 

[Home] [Stiri] [Jurnal TVA] [Arhiva de stiri] [Agenda telefonica] [Advertising] [Multimedia] [Galeria foto] [Catedrala] [Harta orasului]
[Informatii] [Istorie] [Link-uri] [Guest book] [Message board] [Localitati din Arad] [Despre noi]