Francmasoneria
este incompatibila cu dictatura, cu violenta si lipsa de
libertate
Interviu
cu d-l Eugen Ovidiu Chirovici, Mare Maestru al Marii
Loji Nationale Regulare din Romania
Masoneria: nu secreta ci... discreta - Mare Maestre, despre Francmasonerie se vorbeste
in multe feluri si nu intotdeauna de bine. Ce este,
la urma urmei, Francmasoneria? - Este foarte greu sa dai o definitie a acestui
fenomen. L-as defini, foarte sintetic, printr-o sintagma
din limba engleza: take a good man and make him better,
adica "ia un om bun si incearca sa-l faci
mai bun".Francmasoneria
este, intr-o definitie larga, o asociere umana care
isi propune perfectionarea spirituala a membrilor
sai, in asa fel incat acestia sa fie buni cetateni
ai tarii lor, persoane care, acolo unde sunt, sa aduca
mai multa lumina, mai mult spirit. - Caracterul mai mult sau mai putin secret al Francmasoneriei
creeaza suspiciuni si controverse. Mediatizarea activitatii
Francmasoneriei ar impieta asupra caracterului ocult
al acestei societati?
- Francmasoneria nu are un caracter ocult. Conform
definitiilor internationale, Masoneria nu face parte
din randul societatilor secrete. Noua ne place sa
spunem ca nu suntem societate secreta, ci discreta.
Ca orice societate initiatica, care-si rezerva privilegiul
de a primi in sanul ei persoane pe care le selecteaza,
deci nu oricine poate deveni francmason, exista o
latura a activitatii noastre care se desfasoara doar
in sanul Fratiei. Pe de alta parte, as vrea sa subliniez
ca, in ultimii 10-15 ani, pe plan international, Francmasoneria
Regulara a desfasurat o deschidere publica unica in
istorie. Foarte multe lucruri reale din activitatea
Ordinului sunt cunoscute de publicul larg. Sigur,
trebuie pastrata o anumita granita intre ceea ce inseamna
ca poate fi devoalat, dezvaluit pentru public si ceea
ce ramane rezervat membrilor. Pe de alta parte, s-a
dorit accentuarea faptului ca nu avem absolut nimic
de ascuns, doar ca ne desfasuram lucrarile cu discretia
cuvenita. Teoria conspiratiei - generata de necredinta in
Dumnezeu - Cine stabileste aceasta discretie? - In momentul cand ai intrat in ordin, juri ca
respecti legile tarii - e o cutuma internationala
- sa fii un bun cetatean, de unde reiese caracterul
national. Discretia este stabilita prin insasi natura
Francmasoneriei. - Se spune ca Francmasoneria, alaturi de alte grupari
secrete, ar hotari destinele omenirii, toate evenimentele
(inclusiv razboaiele si revolutiile) ar fi decise
in laboratoarele secrete ale acestor grupari. Ce este
adevarat in aceste supozitii? - In laboratoarele noastre n-am pus la cale nimic,
nici o revolutie, nici un tsunami, nici un cutremur.
Glumesc, bineinteles. Exista o teorie a conspiratiei
si cred ca o asemenea teorie se naste intr-o lume
profund laica, in momentul in care nu mai crezi in
Dumnezeu. Si va dau un exemplu. Eram la un seminar
de studii avansate din cadrul ASE Bucuresti si am
pus urmatoarea intrebare studentilor: cine conduce
lumea? Cu zece variante de raspuns. Unii au scris
SUA, altii - UE, altii - Banca Europeana, altii -
FMI, ma rog, cine credeau ei. Nimeni nu a scris ca
lumea e condusa de Dumnezeu, raspuns pe care l-ar
fi dat orice credincios. Deci, intr-o lume profund
laica, din nesiguranta ca totul e profund intamplator,
iti inventezi un surogat de Dumnezeu, numit conspiratie
sau cam asa ceva. In momentul cand nu concepi un principiu
creator, iti inventezi un substitut al acestui principiu
creator si diriguitor. Este o viziune naiva, chiar
copilareasca, potrivit careia ar exista un grup foarte
restrans care ar influenta evenimentele. Nici pomeneala
de asa ceva. Unul dintre caii de bataie ai acestui
mod de a gandi este Francmasoneria. S-a inventat termenul
de iudeo-masonerie, sau, chiar mai exclusivist, se
zice ca doar evreii conduc. Mai
e si varianta cu marea finanta sau marile corporatii.
In general, adeptii acestei teorii a conspiratiei
tind sa atribuie acestor organizatii mentionate o
forta si scopuri mult deviate de la realitate. Francmasoneria,
daca are o forta reala, este forta pe care o dau spiritele
luminate pe care le aduna in randurile ei si care,
prin prestatia lor in lumea profana sunt adevarate
repere umane. Orice organizatie care aduna in randurile
ei astfel de valori are o forta intrinseca, cu atat
mai mult cu cat principiul unei astfel de organizatii
este ca intregul este mai puternic decat suma partilor.Francmasoneria
este incompatibila cu dictatura - Ce faceti dumneavoastra pentru ca oamenii sa
cunoasca aspectul real si nu fabulatiile referitoare
la Francmasonerie? - Exista carti, unele scrise de francmasoni, altele
scrise de istorici. Exista o literatura pe aceasta
tema, partial tradusa si in limba romana care descrie
fenomenul in adevarata sa lumina. Desigur, exista
si o vasta literatura antimasonica, promovata de extrema
dreapta in special, care deturneaza sensul real al
Francmasoneriei. Pe de alta parte, avem momente de
aparitie in public, cum ar fi acest interviu, prin
care putem sa lamurim, sa explicam lucrurile. Desigur,
cu discretia cuvenita. - De ce credeti ca unii vor sa compromita Francmasoneria? - Intrebati-i pe ei! - Si dumneavoastra trebuie sa va puneti intrebarea
si eu cred ca aveti deja un raspuns la aceasta intrebare. - Motivele pot fi diverse si nu intotdeauna trebuie
sa cautam rationalitate in aceste motive. Vreau sa
subliniez doar ca Francmasoneria este un fenomen al
lumii libere, al democratiei si ca toate dictaturile,
indiferent ca s-au revendicat de la extrema stanga
sau de la extrema dreapta, au prigonit si au interzis
Francmasoneria. Si asta ar trebui sa spuna ceva. Numai
spiritele foarte inguste au prigonit Francmasoneria,
pentru ca Francmasoneria este incompatibila cu dictatura,
cu violenta si cu lipsa de libertate. - Si in Romania au existat francmasoni care, in
buna parte, au decis soarta tarii, incepand cu secolul
al XIX-lea. Ati putea sa ne spuneti ce personalitati
de seama ale societatii romanesti fac parte, in prezent,
din Francmasonerie? - Evident ca nu. Regulamentul si constitutia ne
interzic sa dezvaluim calitatea de mason. Poti s-o
faci, daca vrei, in ceea ce te priveste. Dar nu ai
voie sa dezvalui calitatea de mason a altuia. Pot
sa va spun doar ca, la ora actuala, Marea Loja Regulara
din Romania, este cea mai puternica din Estul Europei
si grupeaza in atelierele sale personalitati de marca
din viata politica, economica si culturala. Masonul - un om liber si de bune moravuri - Ce conditii trebuie sa indeplineasca cineva
pentru a putea fi primit in Francmasonerie? - Trebuie sa fie un om liber si moral. Liber de
servituti, liber in modul de a gandi, adica sa aiba
o gandire deschisa si sa fie un om de bune moravuri.
Aceste conditii, sa le zicem, lasa atelierului libertatea
sa discearna bine inainte de a primi pe cineva in
ordin. Nu putem schita un portret robot al candidatului
ideal. Categoric, el trebuie sa fie un om care, prin
activitatea lui, a demonstrat deja ca este apt pentru
progres, pentru perfectionare. Cred ca asta trebuie
sa fie principala calitate a celui care bate la poarta
templului. -
Femeile incep sa castige tot mai mult teren in toate
domeniile. Cu Francmasoneria au vreo sansa? - Desigur, asta nu depinde de Marea Loja Nationala
din Romania, dar exista opt conditii in ceea ce numim
regularitate stipulate de Marea Loja a Angliei care
este loja mama. Acolo se specifica foarte clar ca
masoneria este o fratie pentru barbati si nu primeste
in sanul ei femei. - In general, marii maestri care conduc lojile
masonice sunt oameni mai in varsta. Dvs. sunteti chiar
foarte tanar. Cum ati ajuns in fruntea Marii Loji
Nationale Regulare a Romaniei? - Intre nastere si moarte totul e mai mult sau
mai putin intamplator. In orice alegere umana exista
si o doza de subiectivism. La noi au fost alegeri
libere. S-au depus candidaturile si prin vot direct
secret am fost ales. Ce-i drept, sunt cel mai tanar
maestru din Europa. Cei care m-au votat pot sa spuna
de ce au optat pentru mine, in proportie de peste
70%. Probabil ca i-am convins prin viziunea pe care
o am si prin proiectul pe care l-am propus. Si am
propus trecerea de la latura cantitativa a Masoneriei
la aspectul calitativ. Ateii nu sunt primiti in Masonerie - Exista o incompatibilitate intre religia
crestina si Francmasonerie? - Nu. Eu, de pilda, sunt crestin ortodox, dar
avem in lojile din Romania si evrei si musulmani.
Exista loji care primesc doar crestini, cele din tarile
nordice. Nu primim atei. Se socoteste ca, daca nu
crezi intr-un principiu creator, deci esti ateu, nu
ai capacitatea mentala de a-ti asuma principiile Masoneriei.
Pot sa spun ca eu, de pilda, in calitate de crestin,
nu am intalnit nicaieri in Masonerie un precept care
sa nu intareasca preceptele credintei. - Ati putea sa ne spuneti cateva teluri ale Francmasoneriei
universale? - Perfectionarea umana este cel mai important
scop. In Israel, unde exista o istorie atat de sangeroasa
a evreilor si a arabilor, exista loji unde evreii
si arabii lucreaza impreuna fara a se privi dusmanos
si fara a fi socotiti tradatori de catre conationalii
lor. Putem spune ca este un miracol. Una dintre trasaturile
epocii contemporane este aceasta comunicare, ce impartaseste
aceste valori dincolo de conflicte, divergente de
orice natura ar fi ele. Impartasim acelasi set de
valori. Francmasoneria nu se ocupa de politica - Cat de importanta este francmasoneria romaneasca
in contextul politicii romanesti actuale? - Francmasoneria nu se ocupa de politica. Exista
doua tabuuri: n-are importanta ce politica faci si
ce religie ai. Dar, peste tot, Francmasoneria este
unul dintre pilonii societatii civile, reprezinta
chiar unul dintre pilonii unei natiuni. In Austria,
cand a fost modificata constitutia, Marea Loja Austriaca
a fost invitata sa participe la dezbateri. - In ce masura Francmasoneria romaneasca ar putea
contribui, prin relatiile pe care le are cu Francmasoneria
universala, la promovarea intereselor statului roman? - Intr-un film american este o replica in care
se spunea ca unele medalii se poarta sub tricou. Niciodata
Francmasoneria romana n-a facut caz de cat de mult
bine a facut tarii. Se stie de momentul revolutionar
de la 1848, ca sa dau doar un exemplu. Am contribuit
si la traseul Romaniei din ultimii 15 ani. - Francmasoneria a fost implicata in guvernarea
trecuta. Este implicata si in guvernarea actuala? - Bineinteles ca nu. In general, traseul profan
nu are nici o legatura cu traseul masonic. Nu inseamna
ca daca esti o personalitate in lumea profana, poti
deveni in mod automat mason, dar si viceversa: sa
fii un stralucit mason si sa ai si un traseu profan
privilegiat. Marele Maestru al Masoneriei Germane,
una dintre personalitatile Masoneriei Europene este
profesor de matematica. Nu se amesteca traseul profan
cu traseul masonic. Statutul de mason nu te ajuta
la ascensiune profesionala, precum nici un statut
social de exceptie nu te favorizeaza in a deveni francmason.
I.
Iercan - Adevarul
In
cursul anului trecut, peste 200 de nou-nascuti au fost abandonati
la Arad
Pe
parcursul anului trecut, peste 200 de mame si-au abandonat
copiii in maternitate imediat dupa nastere. Numarul copiilor parasiti la doar cateva zile
de la nastere a scazut.
In 2004 s-au inregistrat 215 abandonuri fata de 240,
in 2003.
Situatia este insa mult mai grava decat cea din 2002,
cand numarul nou-nascutilor abandonati a fost de 142.
Saracia constituie principalul motiv care le obliga
pe mame sa-si abandoneze copiii in maternitate.
Cele mai multe isi lasa sugarul imediat dupa nastere
sau in cel mult 24 de ore pur si simplu dispar din
salon si de la spital.
Alte motive ar fi lipsa de educatie si varsta extrem
de scazuta a celor care recurg la acest gest, multe
avand sub 20 de ani.
In plus, mai este si sistemul care a ramas foarte
traditionalist, cei saraci fiind in continuare si
cei mai penalizati. "De vina este si legislatia, care nu este
destul de clara. Rolul institutiilor implicate nu
este bine stabilit. Mai exista si un viciu de comunicare
intre institutiile care ar trebui sa discute tocmai
pentru a preveni astfel de situatii. Una dintre solutiile
la aceasta problema grava cu care se confrunta intreaga
tara este cresterea gradului de educatie sanitara
a populatiei. Cred ca in momentul in care Romania
va incepe sa creasca din punct de vedere economic,
acest fenomen se va estompa", ne-a declarat
doctorul Lucian Paiusan, directorul medical al Spitalului
Matern. Mai mult de jumatate dintre mame si-au luat copiii
inapoi Din cele 215 cazuri, 79 dintre copii au ajuns
in centre de plasament, iar 116 au fost reintegrati
in familii.
Restul de 20 au ramas in maternitate fiindca inca
nu s-a gasit o rezolvare si pentru ei. "Sunt copii care au cateva luni bune de cand
au fost abandonati. Nu avem ce face, ii tinem la noi.
Pentru fiecare, spitalul trebuie sa cheltuiasca bani
si asta in situatia in care bugetul nu este unul prea
ingaduitor", afirma directorul medical.
Aproape jumatate din nou-nascutii abandonati sunt
de etnie rroma.
La 24 de ore de la abandon, reprezentantii maternitatii
trebuie sa anunte politia, care trebuie sa identifice
parintii.
In cele mai multe cazuri, acest proces dureaza, si
chiar daca au fost gasiti, unii parinti refuza in
continuare sa-si ia copilul.
Diana
Rotar - Observator
Osemintele
lui Slavici, sechestrate in Vrancea
Baronul
Oprisan tine la moastele scriitorilor Filialele Arad si Timisoara ale Uniunii Scriitorilor
din Romania se lupta, de aproape doi ani, cu autoritatile
din Vrancea pentru a stramuta osemintele lui Ioan
Slavici, inmormintat in 1925 la Panciu, in acest judet.
Initiatorii sustin ca ramasitele marelui clasic al
literaturii romane ar trebui reinhumate in localitatea
aradeana Siria, unde s-a nascut la 18 ianuarie 1848
si unde se odihnesc si strabunii sai.
Aflat la Timisoara cu ocazia manifestarilor dedicate
"Anului Slavici", scriitorul Vasile
Dan, secretar general al USR Arad, a declarat ca s-a
lovit in demersurile sale de opozitia autoritatilor
locale si bisericesti din Vrancea.
El sustine ca reprezentantii Consiliului Judetean
si Prefecturii din acest judet, in complicitate cu
IPS Epifanie, episcopul Buzaului si Vrancei, au adoptat
"un limbaj dublu", refuzind de fapt
stramutarea osemintelor lui Ioan Slavici.
Vasile Dan a mai spus ca in spatele acestei atitudini
se afla "un fals patriotism local".
Atitudinea autoritatilor vine in contradictie si cu
dorinta ultimului nepot in viata al marelui clasic,
arhitectul Dan Slavici, care traieste in prezent la
Bucuresti.
El crede ca aceasta problema s-ar putea rezolva numai
in cazul unei schimbari in ierarhia Bisericii Ortodoxe
Romane, prin posibila numire a Mitropolitului Daniel
al Moldovei in scaunul patriarhal. "Asa s-ar putea clarifica nedreptatea facuta,
in fond, scriitorului Ioan Slavici", a mai
spus Vasile Dan.
Daniela
Ratiu - Evenimentul Zilei (Editia de Vest)
Lansare
de carte la 5 ani
O
inedita lansare de carte a avut loc la Gradinita PP
20 din Arad .
La doar cinci ani, Calin Maier a publicat un mic volum
cu desene, realizate de cand era foarte mic.
El a oferit autografe colegilor si educatoarelor,
extrem de emotionat la lansarea primei carti.
Calin Maier a inceput sa deseneze de la o varsta foarte
mica.
Pentru ca prefera desenul in locul televizorului,
parintii l-au incurajat in aceasta activitate.
El a pus pe hartie imagini care l-au impresionat intr-un
fel sau altul.
La inedita lansare au luat parte colegii de gradinita,
educatoarele si familia micutului.
Micutul artist si-a sarbatorit in mojlocul celor dragi
ziua de nastere.
El a impartit tortul cu toti cei prezenti.
Nicoleta
Belean - Televiziunea Arad
Piata
Reconcilierii - simbolistica
Simetrie,
proiectare pe sistem yin-yang, feng-shui Construit si amplasat la Arad in 1880, la comemorarea
executiei celor 13 generali revolutionari anti-habsburgici
de la 1848, monumentul a fost demontat in 1924 din
ordinul Guvernului I. C. Bratianu. De atunci, Statuia
Libertatii a fost pastrata in Cetatea Aradului. Inca
de la inceput, hotararea reamplasarii lui in oras,
a starnit discutii atat din punct de vedere politic,
cat si etnic. Acest subiect controversat a avut lungi
dezbateri, chiar si pe tema locului de amplasare.
In final, si-a gasit locatia in Piata Pompierilor,
alaturi de un alt monument, construit anul trecut
in memoria eroilor romani cazuti in timpul Revolutiei
din 1848. Insa folosirea spatiului arhitectural nu
a fost una facuta la intamplare. Prin asezarea elementelor
ce-1 constituie, Parcul Reconcilierii are o simbolistica
deosebit de interesanta. Semnificatii... Ca spatiu arhitectural, Piata Reconcilierii a
fost proiectata de o firma aradeana.
Ideea de la care s-a pornit proiectarea a fost faptul
ca Aradul nu are o agora.
Ce este o agora?
Este piata publica din orasele Greciei Antice, unde
se aflau principalele institutii si unde se tineau
adunarile publice, locul de intalnire preferat al
celor fara ocupatie si al unei multimi de gura-casca.
Tot in Agora isi faceau numerele scamatorii, jonglerii
sau mimii, dansatorii si mascaricii de orice teapa,
papusarii.
Acest lucru s-a dorit sa se realizeze si aici, ca
piata sa functioneze ca si o agora - un spatiu de
intalnire, de adunare a oamenilor la diferite evenimente,
atat politice, cat de alt gen.
La configuratia unei piete, trebuie sa se tina cont
de directiile principale de circulatie.
In acest caz, una este dinspre centru spre Turnul
de apa, iar cealalta dinspre Piata Catedralei spre
Politie.
Venind dinspre centru, pe strada Ecaterina Teodoroiu,
se pot observa, doar de aici, ambele monumente, asezate
unul in spatele celuilalt. Acest ax reprezinta si
diagonala parcului.
Perpendicular pe directie se afla intrarea principala,
de pe strada Varful cu Dor, la capatul careia se inalta
un port-drapel, iar paralel cu ea exista doua alei
secundare.
Privit din fata, monumentul Libertatii se afla exact
in mijlocul celor doua turnuri ale Catedralei Ortodoxe.
Nefiind situate pe acelasi ax, din fata celor doua
monumente pornesc doua alei, care le imbratiseaza
si le inconjoara pe ambele. Piata, in cuplul yin-yang Astfel, Monumentul Libertatii si cel al Revolutiei
de la 1848 se completeaza unul pe celalalt.
Pentru a scoate in evidenta cercurile ce le inconjoara
s-a folosit granitul negru, asa incat privind de sus,
se poate observa simbolistica pietei, care seamana
cu un desen ce apartine filosofiei chinezesti: cuplul
yin-yang.
Cei doi poli, cerul si pamantul, produse de "marele
unu", la randul lor nasc energiile intunericului
(yin) si ale luminii (yang).
Aceste energii se transforma si ele: una se ridica,
iar alta coboara, apoi se combina din nou si dau nastere
formelor.
Sunt asociate cu femininul si masculinul, cu cel care
rezista, cu cel care cedeaza, cu puternicul si slabul,
lumina si intunericul.
Impreuna, ele ating armonia totala - echilibrul fizic,
psihic si intelectual.
De ce s-au asociat cele doua monumente cu acest cuplu?
Pentru ca din punct de vedere al structurii si compozitiei
arhitecturale, unul reprezinta noul (Arcul de triumf),
iar celalalt vechiul (Monumentul Libertatii), deoarece
soclul celui din urma a ramas intact, tocmai pentru
a se nota trecerea istoriei, a timpului.
Iar din punct de vedere istoric fac parte din aceeasi
perioada, reprezentand acelasi eveniment, Revolutia
de la 1848.
Reprezinta doua natiuni, maghiari si romani care lupta
pentru un singur tel.
Tot din punct de vedere al desenului arhitectural,
unul este o compozitie plina, iar Arcul de Triumf,
poarta pe sub care trec revolutionarii romani, este
una goala.
Si in acest caz se completeaza reciproc. Se respecta arta feng-shui Un alt purtator de informal alegorice este port-drapelul,
unde se afla arborate steagul maghiar si cel roman,
sub cel al Europei Unite.
La baza acestuia se afla trei izvoare mici, unul pentru
fiecare drapel, care reprezinta un inceput.
Apa - datatoare de viata, porneste de aici si intra
intr-un mic bazin, de unde curge printre pietrele
din pietonalul principal, intocmai ca un paraias.
La intersectia celor doua axe principale exista un
bazin decorativ.
Peste apa, el este "puntea" ce leaga
monumentele prin reflexie.
Fiecare se oglindeste in luciul acesteia, alaturi
cu soarele, facandu-se astfel legatura intre cer si
pamant.
Legatura intre cele trei elemente - soare, apa si
pamant se regaseste in teoria orientala feng-shui,
care inseamna a trai in armonie cu natura, canalizarea
fortelor naturii pentru a promova echilibru, prosperitate,
vitalitate, lumea fiind o forma de manifestare a energiei
pure. Iz al anilor 1890 Pentru tot ce este pietonal in piata s-au folosit
calupuri din piatra cubica naturala, care au fost
scoase din strazile orasului.
Ele au o vechime echivalenta cu Statuia celor 13 generali,
de peste o suta de ani.
Iar spatiile verzi reprezinta aproape jumatate din
suprafata parcului.
Prin folosirea culorilor diferite ale granitului si
a pietrei cubice naturale - deoarece acestea rezista
la intemperiile vremii - prin amplasare si orientare
s-a incercat aducerea izului de la sfarsitul secolului
nouasprezece.
Apa si piatra - ambele sunt elemente naturale menite
sa creeze un efect linistitor pentru vizitator. Iluminat
prin sistem computerizat Statuile sunt iluminate cu reflectoare la nivelul
solului, ca si port-drapelul, bazinul decorativ de
sub nivelul apei, iar spatiile verzi cu lumini pitice
care lumineaza doar partea verde, dand astfel o regularitate
pietei.
Trebuie mentionat ca toate lampile sunt dirijate de
un calculator, programat astfel incat acestea sa se
aprinda in functie de intensitatea luminii de afara.
Toate functioneaza pana la o anumita ora, apoi se
trece la un iluminat economic, ramanand in "lumina"
doar cele doua monumente si port-drapelul. Un punct turistic al Aradului Parcul se percepe ca parc dreptunghiular, dar
pe viitor se doreste legarea functionala de Politic
In acea zona se va planta o vegetatie bogata, poate
chiar platani, dupa dorinta arhitectului care a proiectat
ca spatiu arhitectural piata.
Parcarea va fi marita si vor exista si locuri pentru
persoanele cu handicap.
De asemenea, se doreste legarea de Turnul de Apa,
ridicarea acestuia ca element turistic.
Aici va exista un muzeu al tehnicii, un belvedere
pentru a avea o priveliste de ansamblu a parcului
si vor functiona alte mestesuguri urbane - pictori
care ne deseneaza caricatura, olari, artisti de toate
felurile care isi desfasoara activitatea "live".
Toate acestea pentru a introduce parcul in circuitul
turistic al orasului, pentru a deveni "o perla
a Aradului", dupa cum spune seful de proiect,
arhitectul Stefan Sandor.