|
Stirile
Zilei |
VIRTUAL
ARAD
Suntem pe
locul
Votati-ne zilnic!
|
|
|
Sambata,
20 mai 2006 |
|
- Asfalt
pe o suta de strazi de pamant din municipiu, pana
in 2009
|
|
Proiectul
de canalizare a celor trei cartiere, prezentat in
cele mai mici detalii
Primaria a organizat, ieri, o prezentare a celui
mai mare proiect accesat in ultimii ani de Municipaiitate:
"Proiectul de reabilitare a zonelor urbane
cu deficiente majore ale retelei de canalizare".
Mai exact, a fost vorba de proiectul, sustinut in
cea mai mare parte de Banca Mondiala, de canalizare
a cartierelor Gai, Bujac si Sanicolaul Mic, suma pusa
in joc fiind de 50,3 milioane de euro.
Edilul local, Gheorghe Falca, a tinut sa precizeze,
inca o data, inainte de prezentarea intregii lucrari
de firma care a intocmit proiectul tehnic, faptul
ca este cel mai mare si mai avantajos credit luat
de vreo administrate locala din Romania (Aradul va
rambursa in 17 ani doar 20% din credit si din dobanda),
imprumut care, potrivit primarului, nu va mai fi acordat
probabil niciodata.
La eveniment au participat toate institutiile care
la un moment dat vor interveni in proiect, de la CET,
la Regia de apa, la Garda de mediu, la DSP etc. "E
cea mai importanta investitie din ultimii ani si ne
va fi greu si mai avem una la fel in urmatorii ani.
Pentru mine, ca primar, e cea mai importanta realizare",
a punctat Gheorghe Falca.
De-a lungul prezentarii facute de proiectant, firma
(Romair consulting) a insistat pe ce se va realiza
la final si pe solutiile ce vor fi aplicate pentru
fiecare cartier in parte.
Ca o informatie in plus fata de cele prezentate de
ziarul nostru pana acum despre mega-proiectul Primariei
(care odata finalizat va face din Arad un oras canalizat
in proportie de 96%), firma a facut referire la strazile
ce vor fi asfaltate dupa introducerea canalizarii.
Iar investitia in reabilitarea dc drumuri, facuta
cu banii destinati canalizarii, e cu atat mai mare
cu cat in Gai 50% din strazi sunt de pamant iar diferenta
mai ales de piatra, in Bujac procentul e cam acelasi,
in timp ce in Sanicolaul Mic 88% din strazi sunt de
pamant.
La finalul investitiei in canalizare, toate strazile
vor beneficia de beton asfaltic, combinat cu balast
si geotextil.
Gaiul are 58 de strazi, Bujacul 73, iar Sanicolaul
Mic 22.
In plus, se vor face sau reface trotuarele, iar canalizarea
ar putea face ca 15 mii de locuitori din municipiu
sa renunte la fosele septice improvizate in fata casei
si sa beneficieze de cel mai modern sistem de canalizare.
Toate acestea, in patru ani.
Incepe liciatia pentru consultanta si executantul
lucrarii
Executantii proicctului sunt convinsi insa ca
vor fi si locuitori din cele trei cartiere care vor
fi nemultumiti pe durata executiei de disconfortul
care se va crea si ca vor fi reclamatii.
Lucrarea va incepe insa, in pofida putinilor care
ar vrea sa se impotriveasca, iar o dovada in plus
a fost adusa ieri de primarul Gheorghe Falca, care
sustine ca joi s-a dat liber la procedurile dc pregalire
a licitatiilor pentru consultantul si apoi executantul
lucrarii.
Adriana
Barbu - Observator
|
|
- Ziua
mondiala a telecomunicatiilor
|
|
Ziua
mondiala a telecomunicatiilor a fost marcata in intreaga
lume in data de 17 mai.
In Romania, Inspectoratul General pentru Comunicatii
si Tehnologia informatiei este singura institutie
publica din domeniul telecomunicatiilor care functioneaza
neintrerupt din 1991.
Evenimentul a fost marcat in cele patru sedii teritoriale
- Bucuresti, Timisoara, Cluj si Iasi.
Presedintele institutiei a venit in vestul tarii,
unde a prezentat presei o parte din aparatura utilizata
si modul de functionare.
Cu ajutorul statiilor fixe si mobile din dotarea Inspectoratului,
specialistii masoara spectrul radioelectric de pe
intreg teritoriul tarii, detecteaza emisiile neautorizate,
masoara parametrii specifici ai unor emisii radio
si efectueaza inspectii pe teren.
Inspectoratul general pentru comunicatii si tehnologia
informatiei este totodata si operatorul a trei sisteme
de guvernare electronica si cauta sa-si extinda in
timp activitatea si sa dinamizeze piata.
Nicoleta
Belean - Televiziunea Arad
|
|
-
Interviu cu Maia Morgenstern
|
|
"Sunt
momente cand am nevoie sa fiu eu cu mine"
- Si ce ati invatat de la ei pana acum? Ce
s-a schimbat din ce stiati?
-
Nu asta e principala mea preocupare, ce s-a schimbat.
O mana intinsa la noua generatie, contactul permanent
cu tinerii, cu noul, in zona artei, inseamna pentru
mine o permanenta infuzie de energie. Imi readuc aminte,
daca e nevoie, si se pare ca e nevoie, inceputurile,
dorinta, iubirea, ambitia, cu care priveam catre viitor,
setea de a cunoaste, de a incerca. Suna putin limbaj
de lemn, dar asa era.
- Si cu varsta toate acestea se erodeaza?
- Nici nu vrei sa recunosti lucrul asta, "Nu,
nu e asa", si totusi. Cand devii constient,
cand recunosti setea cu care aspirantii fac, incearca,
privesc, primesc, refuza forme de spectacol, informatie,
e foarte viu, energetic.
- Ei sunt deschisi sa invete de la cei care stiu
mai mult, care s-au afirmat, care au demonstrat ceva?
- Nu e neaparat "vrem sa invatam",
nu e o lozinca. E o relatie. Au o pozitie, un fel
de a se raporta la tot ce se intampla. Sunt sensibili
si deschisi in permenenta, chiar daca refuza sau accepta,
sau intra in conflict. Nu sunt indiferenti.
"Nevoia de comunicare este aceeasi"
- Ii spuneati unui actor mai varstnic ca
e firesc ca teatrul sa se schimbe pentru ca si lumea
in care traim se schimba. Faptul ca lumea se schimba
vedem cu totii; teatrul in ce fel se schimba?
- Se schimba permanent si e normal sa se schimbe.
In modalitatea de expresie, de a scrie un text. Se
redescopera valori uitate. In esenta ramane acelasi
lucru. E nevoie de spectatori, de cei care se afla
in fata spectatorilor, de un spatiu. Nevoia de comunicare
este aceeasi.
- Intr-o propunere de spectacol ce conteaza in
primul rand pentru dvs: textul, regizorul, partenerii
de scena?
- M-am confruntat cu texte care m-au fascinat,
au fost alte momente in care am descoperit pe parcurs
lucrurile, sunt propuneri regizorale care m-au sedus;
si relatiile intre personaje, felul in care personajele
traiesc viata lor. Acum joc in spectacolul "Sase
personaje in cautarea unui autor" de Luigi
Pirandello pe scena Teatrului Bulandra, in regia lui
Liviu Ciulei. E un text fascinant. Printre multe alte
teme pe care le abordeaza textul, spune un lucru foarte
interesant si profund: personajele au viata lor, intra
in situatii pe care autorul nici nu le-a gandit vreodata.
- Ati jucat cu actori cu care sa nu reusiti sa
comunicati?
- Nici nu imi amintesc acum. Conflictele care
au existat pot fi si benefice, pentru ca se poate
tu sa ai o parere, sa te gandesti intr-un fel, si
sa se deschida pentru tine o fereastra si sa iti mearga
ideile in alta parte, sa iti largesti orizontul. Daca
esti sincer cu tine si iti doresti o relatie adevarata
intr-un spectacol important, te lasi convins sau incerci
sa convingi la randul tau si atunci ti se deschid
mai multe ferestre si devine mai interesant.
"Nu ma paleste inspiratia stand si nefacand
nimic"
- Se stie si ati recunoscut ca aveti un
cult al muncii.
- Da, fara indoiala.
- Va deranjeaza cand lucrati cu altii care nu au
acelasi respect fata de munca?
- Sufar. Dar incerc, o spun foarte deschis, sa
impun aceasta disciplina. Incerc in primul rand sa
nu ma las trasa in jos, sa nu ma las pe tanjala. Fara
multe teorii, fara scandal, fara lozinci, prin exemplu
personal. Suna putin formal, dar asta e.
- E putin cam ciudat sa va auda oamenii pe dumneavoastra
sustinand ca in primul rand e munca si apoi talentul...
- Nu ma paleste inspiratia asa, stand si nefacand
nimic...
- Daca puteti sa ne marturisiti ce anume inseamna
munca?
- Daaa, bine. Porneste cu gimnastica, a corpului
si a mintii, si mai porneste cu informatiune. Ma informez,
privesc, citesc, incerc, nu ma multumesc cu putin.
Inca o data si inca o data si inca o data... Nimic
nu e de ajuns niciodata.
-
V-ati temut vreodata ca viata de familie, care devine
tot mai numeroasa, va poate rapi din energia si din
timpul dedicate muncii?
- Nu mi-e teama. Si nici nu s-a intamplat. Asta
duce evident la concluzia ca familia este de multe
ori chiar sacrificata. Ei bine, da. Este o concluzie
corecta.
- Spuneati ca actorilor nu le dauneaza putina informatie
culturala.
- E obligatorie. E apa, aer. Altfel traiesti intr-un
turn de fildes in care spui „eu sunt talentat si nu
am nevoie de nimic”.
- In ce fel se vede la un actor lipsa culturii,
a informatiei?
- Puteti sa intelegeti si singuri. E sarac, e
pustiu, e redundant, e plictisitor, e trufas la modul
cel mai rau.
Intalnirile cu regizorii
- Aveti nevoie de mentori - regizori - sau
va formati singura ca actrita?
- Intalnirile cu regizorii sunt foarte importante
pentru ca presupun incredere. Exista si trebuie sa
existe incredere intr-o persoana care are viziunea
campului si care are un tel si o conceptie. Si atunci
eu vin cu toata increderea la randul meu. Infloresc,
contribui, incerc sa inteleg conceptia si o sprijin
cu tot sufletul si cu tot ce pot sa creez. Am avut
sansa sa il intalnesc pe domnul Istvan Szabo, regizor
de film, la Copenhaga, si spunea, oarecum in gluma,
despre sine, ca este ca un agent de circulatie - "eu
am grija sa nu se produca accidente, catastrofe".
Iubeste actorii, ii pretuieste si are grija sa ii
puna intr-o lumina extraordinara, sa infloreasca si
sa arate din ei ce e mai frumos.
"As fi fost medic pediatru"
- Daca va puteti imagina sa un fi fost
actrita. Ce ati fi fost?
- Da, as fi fost medic pediatru.
- De ce?
- Iubesc foarte mult copiii si am o veneratie
pentru medicii pediatri care incearca sa aline suferinta
copiilor.
- Ce propuneri noi va doriti sau asteptati?
- Tocmai primii o propunere, la nivel teoretic
deocamdata, pentru ca vom analiza lucrurile foarte
serios, sa nu ramanem intr-un fel de utopie si entuziasm
pueril. Sunt proiecte foarte ambitioase pe care le
vom discuta cu domnul Laurian Oniga. Permanenta legaturii
intre mine si domnul Laurian Oniga exista si nu fac
un secret din asta. Am lucrat cu domnul Laurian Oniga,
cu foarte mult timp in urma, eram studenta si am facut
"Domnisoara Iulia", pe cand Tudor
de-abia se nascuse. Laurian Oniga a avut ambitia si
curajul de a ma invita intr-un spectacol-examen al
domniei-sale de atunci. Si apoi ne-am intalnit pe
scena Teatrului National Bucuresti, in spectacolul
"Cruciada copiilor". Ăla a fost
un moment crucial in existenta mea ca actor. Nu stiu
daca a fost un succes comercial spectacolul in sine.
A fost un moment care venea imediat dupa "Trilogia
antica" a lui Andrei Serban, era un val pe
care ne gaseam o generatie intreaga, vreo 20 de actori
tineri la vremea aceea. Domnul Laurian Oniga ne-a
invitat pe toti sa participam si cred ca ne bantuiau
niste mofturi, niste fumuri, ne tampisem la cap, nu
stiu cum sa spun. Au debarcat foarte multi. "El
nu face ca Andrei", fumuri, mofturi. Am ramas
patru sa lucram la "Cruciada copiilor",
sa ducem la bun sfarsit un spectacol de un umanism,
de o bunatate... Noi patru jucam toate personajele.
Si Andrei Serban, care era director al Nationalului,
a vorbit la sedinta, despre spectacol: "o
simfonie neterminata, sunt fericit ca am acest spectacol
in teatru".
"Conditia de actor prespune un spatiu gol"
- E un lucru stiut ca actorii sunt pe val la un
moment dat, apoi nu mai sunt solicitati. Ati avut
vreodata teama aceasta, ca s-ar putea sa vina o vreme
in care sa nu mai fiti pe val?
- Nu e vorba de o teama. Cum e cu valul.. Conditia
de actor prespune un spatiu gol, un vas pe care trebuie
sa il umpli cu text, cu emotie, cu cultura, cu informatie.
Se cuvine sa iti accepti conditia asta si sa stii
in permanenta sa umpli vasul. Sa nu se usuce si sa
crape, intr-o asteptare care nu face bine. Asteptarea
arida, seaca, astepti ca altcineva...
- Pe parcursul unei zile, ce va incarca?
- Zilele sunt diferite, momentele sunt diferite.
Comunicarea ma incarca si meditatia. Suna putin pompos,
meditatia, dar sunt momente cand am nevoie sa fiu
eu cu mine si sa ma adun un pic si sa nu ma risipesc.
- Si ce va "descarca"?
- Pierderea de vreme. Ma deprima si ma scoate
din ale mele, atunci cand fac ceva si nu vreau sa
fac, deloc, si nu am nici o motivatie.
Catalina
Latu - Adevarul
|
|
- Castelul
"Szulkowssky", de la nobilul cu acelasi
nume, la primarul Iosif Retter
|
|
Odinioara
resedinta nobiliara, azi sediu de primarie
Primaria Pancota
functioneaza intr-una dintre cele mai frumoase imobile
din localitate, imobil care, pe vremuri, adapostea
o familie nobiliara.
Castelul "Szulkowsky" - pentru ca
despre acesta este vorba - apartine stilului neobaroc.
Constructia a fost inceputa de Baronul Dietrich Jozef,
in anul 1830 si terminate in 1840.
Dupa 1855 a fost mostenit de ginerele sau, printul
Jozef Szulkowsky.
Caracteristicile stilului baroc, care se regasesc
in parte si la castelul "Szulkowsky"
sunt: portile si grilajul geamurilor din fier forjat,
decoratiunile exterioare si interioare curbate, cu
linii circulare, salile cu oglinzi, candelabre din
cristal (desi au disparut demult - n.r.), gradinile
monumentale aranjate ordonat (azi se mai vad cativa
copaci deosebiti in parc desi o buna parte a fost
distrus sau taiat - n.r.), fantanile arteziene cu
statui (distruse si acestea! - n.r.), un sistem de
irigatii subterane (s-a descoperit recent din greseala),
pivnita frigorifica pentru stocarea ghetii pana vara
(este in curs de distrugere), simbolul regal pe acoperisul
cladirii din tigle emailate (se vede frumos litera
"S" de la Szulkowszky - n.r.).
In sala mare a bibliotecii a concertat si marele compozitor
si virtuozul viorii Francisc Liszt la mijlocul sec
XIX.
Datorita renovarii din anii 1980, castelul Szulkowsky
s-a pastrat in conditii relativ bune, chiar daca,
la o ploaie mai puternica stropii de ploaie trec prin
acoperisul imobilului.
"Castelul si depozitul de langa el se afla
in patrimoniul national si nu se permite nici o modificare
a cladirilor. Trebuie facute modificari doar cu acordul
comisiei monumentelor nationale si a patrimoniului,
care trebuie sa-si dea avizul. De cand sunt eu aici,
de sase ani, nu s-a facut nimic in acest sens",
ne-a declarat viceprimarul Monel Pancotan.
Cele mai frumoase castele in stil baroc din Europa
se afla la Paris (Versailles), Wiena (Schoenbrunn),
Drezda (Zwinger) si Saint Petersburg (Ermitaj).
Elemente stilistice adoptate reprezinta in primul
rand puterea, maretia, bogatia, deci suprematia aristocratiei
si a clerului.
Constructiile sunt exagerat de ornamentate cu figuri
geometrice si florale asezate deasupra ferestrelor
sau intre ferestre, sunt incarcate si plafoanele,
scarile interioare sau peretii.
O parte din elementele enumerate mai sus se pot observa
si la castelul din Pancota chiar daca dimensiunile
cladirii nu sunt atat de monumentale.
Nicole
Pop - Agenda zilei
|
|
- Boruga,
adversar al fuziunii. Vestea fuziunii dintre UTA si
Liberty Salonta aprinde spiritele in orasul de pe
Mures.
|
|
Doua
treimi dintre vizitatorii forumului de pe
www.uta-arad.ro
doresc continuarea parcursului fotbalistic in liga
a treia.
Treizeci la suta dintre forumisti doresc, totusi,
performanta permisa de lege, in primul esalon, in
timp ce doar trei procente vizeaza o fuziune cu Poli
II Iasi, in Divizia B.
"Vreau sa vad ce pot eu"
Acest lucru e valabil in cazul retrogradarii
in acest an, fapt extrem de probabil pentru clubul
alb-rosu.
Doar Gigi Boruga continua sa spere la infimele sanse
prin care UTA se poate salva, prin puterile proprii,
de la derbyurile cu Lotus Felix, Victoria Nadlac sau
UMT.
"De astazi ma imbrac in trening si intru
in vestiar. Daca altii au reusit sa obtina o victorie
din zece meciuri, sunt curios sa vad cate voi reusi
eu, din patru meciuri. Daca invingem pe Alba Iulia
si la Lupeni, avem meciuri relativ mai usoare la Satu
Mare si acasa, cu Corvinul Hunedoara. Este clar, ne
trebuie patru victorii si cateva rezultate indirecte
convenabile", a spus Boruga, insa imediat
a luat foc.
"Bine ca acesti oameni din Arad, care au
acum 700.000 de euro nu au avut cu doua luni in urma
70.000, de zece ori mai putin, pentru a nu se ajunge
in aceasta situatie. Eu nu tin de scaun, iar daca
azi plec de la UTA, maine sunt la Petrosani. Acela
este un om de fotbal valoros, care reuseste sa fie
dorit la echipe din afara judetului sau. Din pacate,
in Arad sunt doar doi astfel de oameni, fara lipsa
de modestie, Ionut Popa si eu", a continuat
Boruga.
Consilierul presedintelui Dekany, plecat in Grecia
a dotat ieri cantina clubului cu 36 de scaune demne
de un restaurant de lux.
"Daca retrogradez, iar cea mai mare vina
o am eu, macar sa ramana ceva in urma mea. Am adus
mobilier si alimente fara sa iau un leu din club",
a conchis Boruga.
Antrenor surpriza
Dintre antrenorii doriti la UTA, fanii ros-albilor
ii vad pe Ionut Popa si, surpriza, Ilie Stan, pe prima
pozitie, cu cate 25 de procente, urmati de Basarab
Panduru si Ioan Sdrobis, cu cate 13 procente.
Au mai primit voturi Dan Cuedan, Sandu Gaica si Mihai
Petcut.
Sandu Ion nu vrea sa se implice
Considerat drept principalul finantator aradean
care ar putea facilita sosirea lui Marius Vizer cu
echipa din Salonta la Arad, Ion Sandu, fost conducator
al clubului UTA in sezonul trecut, lasa lucrurile
in ceata.
"Acum renovez Spitalul Municipal cu 200.000
de euro. Nu mai vreau sa investesc bani in sport,
fie fotbal ori atletism. Decat sa ma injure lumea
pe banii mei, mai bine ajut in alta parte. Despre
domnul Vizer nu va pot spune mare lucru, doar ca am
prieteni peste tot…", a spus Sandu, fara
a nega implicarea omului de afaceri bihorean la UTA.
Bogdan
Cioara -Evenimentul Zilei (Editia de Vest)
|
|
|
|
Cautare
in arhiva Virtual Arad
Publicitate
Imobil
de vanzare
Colectivul de redactie:
Draghi
Puterity, Gheorghe
Puterity,
Trutiu
Florin.
O parte din stirile Virtual
Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse:
Agentia
Mediafax,
Ziarul Adevarul, Ziarul
Observator,
Ziua de Vest, Evenimentul
Zilei (Editia deVest), Romania
Libera, Ziarul
in limba maghiara Nyugati Jelen, Astra
Aradeana, Informatia
Aradului,TV
Arad, Info
TV.
|
|