|
Stirile
Zilei |
VIRTUAL
ARAD
Suntem pe
locul
Votati-ne zilnic!
|
|
|
Marti,
30 ianuarie 2007 |
|
|
Primaria
propune spre vot o noua taxa, in cazul gararii pe
drumurile publice, de 2.000 RON
Primaria
are de gand sa modifice hotararea privind "circulatia
utilajelor si a autovehiculelor destinate transportului
de marfuri cu masa totala maxima autorizata mai mare
de 3,5 tone in municipiu".
Proiectul de modificare a hotararii luate de consilieri
in 2005 este supus acum transparentei decizonale si
va sta afisat la Primarie timp de 30 de zile.
Poate cea mai importanta dintre prevederile cuprinse
in proiectul executivului local face referire la o
noua interdictie.
Este vorba de interzicerea gararii pe drumurile publice
din municipiul Arad, a tuturor categoriilor de autovehicule,
cu exceptia autoturismelor si a microbuzelor de 8+1
locuri.
Primaria are de gand, tot prin intermediul acestui
proiect, sa modifice si orarul de aprovizionare al
agentilor economici din oras (care ar urma sa fie
intre 6.00-9.00 si 18.00-22.00) si sa stabileasca
noi sanctiuni pentru incalcarea prevederilor hotararii.
Ar mai trebui poate adaugat si faptul ca zonarea municipiului
(zona A, B,C) se modifica si ea prin introducerea
unor noi strazi in fiecare dintre zonele de mai sus.
O noua taxa
Revenind la cea mai importanta reglementare
propusa prin acest proiect, odata cu stabilirea interdictiei
de a gara pe drumurile publice, Primaria vrea sa introduca
si o noua taxa locala: taxa de garare pe drumurile
publice.
Taxa in cauza e mai degraba o amenda aplicata pentru
nerespectarea prevederilor cuprinse in hotarare, valoarea
acesteia fiind stabilita la 2.000 RON (20 de milioane
lei vechi).
Taxa de garare pe drumurile publice urmeaza, potrivit
executivului, a fi platita de proprietarul masinii
care nu a respectat prevederile hotararii si a fost
depistat de echipe de control ale operatorului.
In 48 de ore
Daca consilierii locali vor fi de acord cu
taxa de garare, aceasta va trebui platita de cei vizati
in termen de 48 de ore de la constatarea neregulii
(dovada se face prin fotografiere si filmare), in
caz contrar urmand ca curga majorarile de intarziere.
Motivatia data de Primarie pentru modificarile de
acum (incluvis pentru introducerea acestei noi taxe)
face referire la necesitatea decongestionarii traficului
rutier in Arad, redirijarea traficului greu, necesitatea
restrictionarii accesului TIR-urilor pe centrul Aradului
si faptul ca, dupa 19 luni de aplicare a hotararii
din 2005, s-au constatat o serie intreaga de disfunctionalitati.
Nu in ultimul rand, Primaria vorbeste de "necesitatea
atragerii de resurse financiare la bugetul local,
fara ca aceasta sa fie un scop in sine".
Alte referiri la modul de colectare a taxei de garare
nu exista in proiectul de hotarare.
A.B.
- Adevarul
|
|
|
Vantul
puternic care s-a abatut in rafale asupra municipiului
Arad a spulberat acoperisul unui bloc si mai multi
copaci au fost smulsi din radacini iar in cadere au
avriat mai multe autoturisme.
Acoperisul din tabla de pe un bloc din centrul Aradului
a fost luat de vantul puternic si aruncat pe trotuar.
Din fericire nu s-au inregistrat victime.
Cu totul altfel s-a intamplat pe o alta strada din
Arad unde un castan a cazut si a distrus 3 masini.
In cadere a rupt cablurile de energie electrica si
telefonie. Intreaga zona a ramas fara curent electric.
Oamenii ale caror masini au fost distruse sunt nemultumiti
deoarece spun ca au facut plangere cu catva timp inainte
la Primarie pentru ca arborii respectivi sa fie taiati
dar raspunsul Primariei a fost ca nu este nevoie deoarece
pomii sunt sanatosi.
Acum ei sunt hotariti sa actioneze in instanta Primaria
pentru a-si putea recupera pagubele.
Vasile
Obsitos - Televiziunea Arad
|
|
- Cladirea
Preparandiei ramane, totusi, la municipiu
|
|
Dupa
ce a fost cumparata de la proprietar, cladirea de
pe strada Preparandiei nr. 13, in care a functionat
Preparandia Romana a ramas in aceeasi stare, interventiile
atat de necesare pentru renovarea ei nefiind facute.
La un moment dat s-a ridicat problema cedarii ei Consiliului
Judetean Arad, considerandu-se ca acest organism ar
avea mai multe posibilitati financiare pentru renovarea
si intrejinerea ei.
In acest sens, s-au purtat chiar si discutii cu directorul
Complexului Muzeal Arad, institutie care, in cazul
trecerii Preparandiei la CJA, s-ar fi ocupat si de
administrarea ei.
Iata ca, totusi, municipalitatea nu va mai renunta
la batrana cladire, ca ramanand in proprietatea orasului.
Motivele, sunt si de aceasta data strict de ordin
material.
Primarul municipiului, Gheorghe Falca, sublinicaza
faptul ca imobilul de pe strada Preparandiei nr. 13
este cuprins intr-un amplu proiect de refacere a centrului
vechi al orasului, proiect pentru care se doreste
accesarea de fonduri structurale europene.
In judetul Arad sunt patru astfel de obiective pentru
care se doreste obtinerea de fonduri structurale;
iar unul dintre ele este cel al municipiului, privitor
la vechiul centru al Aradului.
Studiul de fezabilitate a fost intocmit deja, de municipalitate.
Mai mult, proiectul tehnic de finantare, care va fi
inaintat forurilor europene, nu va fi intocmit pe
banii aradenilor, ci pe cei ai Guvernului.
Astfel, de elaborarea acestui proiect se va ocupa
Executivul care va suporta inclusiv toate cheltuielile,
dupa care il va transmite forurilor competente.
Primaria municipiului Arad spera ca aceste fonduri
structurale europene sa fie accesate cat mai curand,
astfel incat lucrarile la centrul vechi al Aradului
- si, implicit,la cladirea Preparandiei Romane - sa
inceapa inca din acest an.
Mihaela
Cerna - Observator
|
|
- Teodora
Hotaran - candidat la euro parlamentare
|
|
Declaratia
Secretarului Executiv al Organizatiei Municipale,
Teodora Hotaran, referitoare la depunerea candidaturii
pentru locul de rezerva pe lista PSD Aradpentru
alegerile Europarlamentare
Am luat hotararea de a candida in contextul
in care PSD
Arad si-a manifestat dorinta de a-si promova proprii
reprezentanti in aceasta competitie.
Contez pe sprijinul organizatiei pentru votul din
Biroul Permanent Judetean cu atat mai mult cu cat
miza este locul de rezerva.
La nivelul Euroregiunii, prima sansa va reveni cel
mai probabil deputatului Daciana Sarbu, iar pentru
al doilea loc il vom sustine pe domnul senator Vasile
Dan Ungureanu, candidatul Organizatiei Judetene Arad
a PSD.
In ceea ce priveste sansele pe care le am, un prim
semnal favorabil a venit tocmai din partea PD,
care a decis astazi sa candideze pe liste separate
fata de PNL.
Insa in primul rand va trebui sa-mi fie validata candidatura
pentru a vorbi de sanse in alegeri.
Pentru a accede pe lista nationala a PSD este necesar
sa fie parcurse mai multe etape, selectia candidatilor
nostri fiind un proces riguros, in care vor fi implicati
reprezentanti ai Academiei Romane, ai societatii civile
si ai presei.
Competitia interna este foarte importanta, cu atat
mai mult cu cat PSD si-a propus sa redevina un partid
credibil, o alternativa viabila la actuala guvernare,
un partid care sa obtina puterea politica printr-un
vot pozitiv.
Teodora
Hotaran - PSD
|
|
- Ioan
Tolan - Un mare sculptor al Aradului - Contrapunct
|
|
In
pragul varstei de 80 de ani
In pragul frumoasei varste de 80 de ani (pe care
o sa-i implineasca la 7 iunie a.c.) si la peste 52
de ani de activitate artistica, sculptorul Ioan Tolan
se numara printre cei mai de seama artisti plastici
pe care i-a avut Aradul de-a lungul timpului.
Ioan Tolan face parte din generatia de artisti plastici
aradeni organic integrata in universul spiritual al
culturii si civilizatiei transilvanene si romanesti,
iar bogata sa creatie sculpturala ofera o imagine
cuprinzatoare (si elocventa) asupra uneia dintre cele
mai puternice si originale personalitati ale artei
aradene contemporane.
Cu un palmares artistic si expozitional impresionant,
cu sute si sute de lucrari raspandite in intreaga
tara si peste hotare, continuand sa traiasca intr-un
permanent efort creator, sculptorul Ioan Tolan – pe
care l-am vizitat in aceste zile la atelierul sau
de la Casa de creatie a artistilor plastici (din zona
lacului Padurice) – se poate considera un artist plastic
multumit, implinit si fericit, dar, in acelasi timp,
si un artist inca viril pentru importante proiecte
monumentale, de foc public, pentru municipiul si judetul
Arad.
Cand afirm acest lucru am in vedere faptul ca numeroase
lucrari monumentale ale artistului sunt prezente in
cele mai reprezentative spatii publice din Tinutul
Aradului, constituind un topos al artistului, o expresie
fidela a talentului sau robust, al artistului plastic
atat de laborios si tenace, care a reusit (si reuseste)
sa structureze permanent forma materialului pe care
l-a sculptat (sau modelat) pana la sugestive elemente
de sinteza, intr-o densa incarcatura ideatica.
Sculptor al Cetatii
Din bogata sa activitate de artist plastic, de
sculptor al Cetatii, s-au nascut numeroase si importante
lucrari cu tinuta monumentala pe care le putem vedea
si admira in fiecare zi in municipiul si judetul Arad.
Am in vedere inainte de toate frontonul Teatrului
Clasic "Ioan Slavici" din Arad; monumentele
dedicate marelui clasic al literaturii romane, Ioan
Slavici, la Şiria (din marmura) si la Arad in
fata Colegiului National "Moise Nicoara"
(din metal); Avram Iancu la Halmagiu (metal)
si in fata impunatorului Palat al Justitiei din Arad
(piatra naturala); monumentele "Cibernetica"
si "Tinerete" de pe malul Muresului
in Arad (din piatra naturala); monumentul Vasile Goldis
din incinta Liceului "Vasile Goldis"
din Arad; 60 de statuete Vasile Goldis raspandite
in toate filialele Universitatii de Vest "Vasile
Goldis" din Arad; monumentul Traian Grozescu
(marmura) din Timisoara si inca multe altele, numarul
acestora ajungand la peste 10 busturi monumentale
si 5 statui in piatra naturala!
Urmarindu-i cu prilejul numeroaselor sale expozitii,
ori in micul "muzeu" din atelier,
sutele de lucrari realizate de-a lungul anilor, m-a
impresionat pe langa robustetea clasica la care m-am
referit mai sus si "modernismul"
sculptorului, chiar daca pentru unii acest lucru poate
sa para un paradox artistic.
Este vorba de un "modernism" echilibrat,
care repudiaza orice gratuitate, orice "joc"
artistic fara o finalitate ideatica.
Elanurile lirice ale sculptorului – care nu lipsesc
din lucrarile sale – ii definesc o stare sufleteasca,
un sentiment sau o idee intr-o perpetua surdina si
cu o anumita pudoare.
Fireste, valorile poetice ale sculpturii sale nu au
nimic de-a face cu poezia cuvintelor.
Ioan Tolan isi manifesta interesul cu predilectie
pentru destinul istoric al umanitatii.
Portretele sale – personalitati marcante ale istoriei
si culturii nationale sau universale – sunt transpuse
in materialul preferat (lemn, marmura piatra sau bronz)
in forme elaborate si sugestive, aflate permanent
intr-un echilibru clasic.
I-am remarcat, inca din momentul in care am intrat
in atelier (unde, in aceste zile racoroase de iarna,
o mana criminala i-a distrus termoteca, turnand intr-o
noapte in burlanul de pe acoperisul atelierului pacura
si alte mizerii) noul portret al poetului Mihai Eminescu,
lucrare pe care o reface mereu, cu o pasiune constanta,
inca din copilarie si adolescenta, din clasa a patra
elementara, cand a realizat primul portret al marelui
poet, lucrare ce i-a deschis portile spre Liceul industrial
"Aurel Vlaicu" din Arad, la sectia
sculptura.
Pandant cu noul portret "Eminescu" (cel
de anul trecut l-a donat ziarului romanesc din Gyula
- Ungaria) i-am contemplat o alta lucrare recenta,
portretul lui Mozart, alaturi de inca 13 lucrari dedicate
"Anului Mozart", toate turnate in
bronz, intr-o "tensiune" plastica
deosebit de expresiva.
Intr-un colt al atelierului mi-a atras atentia, de
asemenea, o alta lucrare foarte recenta.
Este bustul turnat in bronz al regretatului medic
din Dezna, Corneliu Barsan, fondatorul Spitalului
de Recuperare Neuromotorie din localitate.
Am aflat ca bustul va fi dezvelit in aceste zile de
catre senatorul Aurel Ardelean, rectorul Universitatii
de Vest "Vasile Goldis", care se
va deplasa in acest sens la Dezna.
Monumentul Marii Uniri
Ideea realizarii Monumentului Marii Uniri la Arad
s-a nascut in mintea si sufletul sculptorului Ioan
Tolan cu peste trei decenii in urma, cand a gandit
si materializat prima macheta a Monumentului, macheta
care pentru cei curiosi poate fi vazuta la Biblioteca
Universitatii "Vasile Goldis" din
Arad, in sala memoriala dedicata poetului Tudor Arghezi.
Era prin anii '70, intr-un moment in care arta plastica
romaneasca a beneficiat de o adevarata apreciere nationala,
intr-un moment in care privirile artistilor plastici
se indreptau tot mai mult spre trecutul nostru istoric.
Critica de arta, rasfoind arhivele si presa vremii,
a aflat ca inca in anul 1908, deci cu un deceniu inaintea
Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, in Bucuresti se
desfasura concursul pentru postul de profesor la catedra
de modelaj a Facultatii de Belle-Arte.
Tema concursului a fost un proiect pentru un Monument
al Unirii ce trebuia sa fie ridicat in Capitala.
Concursul a fost castigat de catre sculptorul Dimitrie
Paciurea.
Din pacate, dupa inceperea Primului Razboi Mondial,
din cauza greutatilor financiare, Monumentul lui Paciurea
nu s-a mai putut ridica.
Aceeasi soarta a avut si cea de-a doua initiativa,
lansata la Arad, in anul 1920, de catre Vasile Goldis,
Stefan Cicio Pop si Episcopul Ioan Papp privind ridicarea
unui Monument al Marii Uniri de la 1918.
Concursul propriu-zis a fost lansat insa mai tarziu,
in anul 1939, si a fost castigat de sculptorul Romul
Ladea.
Fondurile adunate pentru Monument au fost insa transferate
Armatei, dupa izbucnirea celui de al Doilea Razboi
Mondial, astfel ca nici acest Monument nu s-a mai
putut inalta!
In deceniile care au urmat au mai existat inca doua
initiative ramase de asemenea fara succes.
Prima, in 1978, la cea de-a 60 – a aniversare a Marii
Uniri, iar cea de-a doua, in 1993, la a 75 – a aniversare
a Marii Uniri.
Am dorit sa subliniez acest demers istoric nu in mod
intamplator.
Iata ca in prezent au trecut deja 4 ani de la infiintarea
Asociatiei pentru Ridicarea Monumentului Marii Uniri,
timp in care nu s-a intamplat nimic concret in planul
inceperii lucrarilor, desi exista deja un Concurs
National (la care au participat 13 artisti plastici
cu 22 de lucrari), iar juriul national (alcatuit din
criteriul de arta bucurestean Octavian Barbosa, presedinte,
arhitectul sibian Gheorghe Septilici si sculptorul
bucurestean Constantin Lucaci) a declarat, inca in
luna iunie 2004, castigatoare, lucrarea sculptorului
Ioan Tolan, intitulata "Natura Trinitate"!
Invidia miticismului dambovitean!
Invidia fara margini a miticismului dambovitean
a dat peste cap rezultatele Concursului National de
la Arad.
Contrar votului juriului, la Bucuresti s-a hotarat
ca trebuie sa castige concursul lucrarea "Clopotul"
si nu cea a aradeanului Ioan Tolan.
In acest sens, unul dintre cei trei membri ai juriului
i-a adresat o scrisoare "de clarificare"
a situatiei sculptorului Ioan Tolan, in care a afirmat,
citez: "Castigarea locului intai la Concurs,
nu inseamna ca ai castigat si realizarea Monumentului
Marii Unirii de la Arad!"
Astfel, foarte curand, mafia culturii bucurestene
a inceput sa actioneze cu o eficacitate extraordinara!
Dupa ce Guvernul Romaniei a aprobat prin Hotararea
nr. 282/04.03. 2004, alocarea, din bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor a unei sume de 100 miliarde de
lei pentru finantarea cheltuielilor aferente realizarii
si amplasarii Monumentul Marii Uniri in municipiul
Arad, printr-o alta Hotarare de Guvern, cu nr. 1.360/
28.08.2004, acesta readuce suma la 25 miliarde lei,
ca in final s-o anuleze in intregime!
Acestor nerusinate lovituri mafiotice date Aradului
de catre Guvernul Nastase, s-au adaugat, pe plan local,
alte masinatii care au servit guvernantilor de la
Bucuresti.
Noul consiliu municipal, format dupa alegerile din
2004, a anulat locatia stabilita in fata Noii
Catedrale Ortodoxe, dupa ce cu prilejul celei de-a
85-a aniversari a Marii Uniri, fostul presedinte al
Romaniei, Ion Iliescu, a pus piatra de temelie pentru
Monument, in locatia stabilita de vechiul Consiliu
local municipal!
Scandalul a continuat pana spre sfarsitul anului 2006,
cand alesii locali au ajuns la consens, stabilind
o noua locatie pentru inaltarea Monumentului Marii
Uniri, in spatiul verde din fata lacului Padurice.
"Harjioana" de "dragoste"
a consilierilor locali pentru ridicarea Monumentului
Marii Uniri a costat Aradul inca o pierdere de 15
miliarde lei din bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor, pe anul 2006, intrucat Asociatia pentru
Ridicarea Monumentului Marii Uniri n-a mai avut posibilitatea
sa alcatuiasca, intr-un timp foarte scurt, in anul
trecut, documentatia necesara ceruta de Comisia Nationala
pentru Monumente de For Public!
Sculptorul Ioan Tolan, impreuna cu sotia, cu doamna
Aurelia, asteapta cu nerabdare noile hotarari ce se
vor lua la nivelul Ministerului Culturii si Cultelor.
Respectand toate sugestiile si observatiile facute
de juriul Concursului National, noua macheta a Monumentului
Marii Uniri se constituie intr-un emotionant simbol
national, care are la baza ideea de Trinitate.
Monumentul venerabilului sculptor aradean este o creatie
originala, cu sensuri fundamentale patriotice, capabila
sa sugereze idei si sentimente de larga respiratie
estetica, sa evoce, din perspectiva unui panteon artistic
national, ideea Unitatii de neam si de limba, implinita
prin Marea Unire de la 1918.
Speram din tot sufletul ca soarta noului proiect de
Monument al Marii Uniri va avea un final fericit,
atat pentru talentatul sculptor, aflat in pragul implinirii
varstei de 80 de ani, cat si pentru zecile de mii
de aradeni care asteapta cu emotie sa vada inaltat
Monumentul Marii Uniri la Arad!
Emil
Simandan - Informatia Aradului
|
|
|
|
Cautare
in arhiva Virtual Arad
Publicitate
Imobil
de vanzare
Colectivul de redactie:
Draghi
Puterity, Gheorghe
Puterity,
Trutiu
Florin.
O parte din stirile Virtual
Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse:
Agentia
Mediafax,
Ziarul Adevarul, Ziarul
Observator,
Ziua de Vest, Evenimentul
Zilei (Editia deVest), Romania
Libera, Ziarul
in limba maghiara Nyugati Jelen, Astra
Aradeana, Glasul
Aradului,
Informatia Aradului,TV
Arad, Info
TV.
|
|