In
acest articol (partea a IV-a) din „Zborul Acrobatic”,
voi incerca sa explic compunerea si executia unui program de acrobatie
compus din 10 figuri de baza.
Articolul
urmareste sa precizeze patru aspecte:
- descrierea figurii din punct de vedere criptografic, asa cum este
trecuta in Catalogul Aeronautic al F.A.I.-ului.
- coeficientul „K” al figurii, coeficient care se inmulteste
cu nota arbitrului (daca o figura principala are 2 sau 3 figuri
secundare, atunci suma de la toate figurile se va inmulti cu nota
arbitrului).
- corectitudinea executarii figurii de catre pilot, in linii generale.
Este foarte greu de discutat toate aspectele din punct de vedere
al tehnicii de pilotaj.
Va
aduceti aminte, din articolele precedente, cand spuneam ca la inceputul
zborului acrobatic in cadrul concursurilor internationale programele
respective se compuneau din 20 la 24 figuri principale. Pe parcursul
timpului pilotii s-au perfectionat, constructia avioanului (din
punct de vedere aerodinamic) a ajuns la o celula aproape ideala
si la o rezistenta formidabila. Celula avionului construit in zilele
noastre suporta o sarcina de plus-minus 12 G. Puterea motorului
a crescut considerabil, ramanand totusi la o greutate care sa nu
afecteze pe cea totala a avionului. In general greutatea avioanelor
de inalta acrobatie astazi este pana la 1.000 kg.
Din
motive aratate mai sus, care au dus la performante nebanuite, pilotii
au speculat aceste calitati si au inceput sa micsoreze numarul figurilor
principale dintr-un program, ajungandu-se la 8-10 figuri. Acest
numar mic de figuri adunau un punctaj general cat 20-24 de figuri
care se executau, in trecut, intr-un program. Pilotul avand acum
la dispozitie un avion performant a adaugat la fiecare figura principala
din program, 2-3 figuri secundare. Iar aceasta perfectionare a programelor
a dus in mod obligatoriu la perfectionarea tehnica a arbitrilor.
Daca pana acum arbitrul avea timp, dupa executarea figurii de catre
pilot (in acea pauza cand se zbura la orizontala, pentru a marca
despartirea dintre doua figuri), acum lucrurile s-au schimbat sau,
mai bine spus, s-au complicat. Exemplu:
Daca
privim la „programul recunoscut” propus la Campionatul
mondial din Franta (anul 2000), la figura 4 pe langa figura principala
sunt adaugate inca 4 figuri secundare. Astfel acum arbitrul trebuie
sa tina minte la sfarsitul executarii figurii si de felul cum s-au
zburat cele patru figuri secundare. Nota pe care o va acorda trebuie
sa fie pe intregul ansamblu al figurii, si aceasta intr-un timp
extrem de scurt... pentru ca incepe executarea urmatoare, care si
ea trebuie notata corect. In acelasi timp, arbitrul trebuie sa fie
atent si la „incadrarea” programului in „careu”,
cat si la „sensul” de executare al figurii. Eventualele
greseli mari, trecute in timpul executarii figurii, arbitrul principal
trebuie sa-i comunice ajutorului arbitru, pe scurt, motivul acordarii
unei note foarte mici sau chiar notei zero; in acest timp programul
se desfasoara in continuare si trebuie atent observat.
Cred
ca am fost inteles de ce am spus ca arbitrul trebuie sa aiba o pregatire
mult superioara. El trebuie sa fi executat, in activitatea sa, inalta
acrobatie pentru a putea aprecia calitatea executarii programului.
Eu, la experienta pe care o am, in zborul de inalta acrobatie, ma
cam indoiesc ca un arbitru in timpul foarte scurt pe care-l are
la dispozitie sa poata evalua corect toate figurile secundare care
sunt brodate pe figura principala. Natura figurilor respective „in
general” ascunde unele greseli pe care pilotul le comite la
figurile secundare.
Din
cele aratate mai sus, asupra evaluarii figurilor din partea arbitrilor,
Juriului International ii revine o mare raspundere in alegerea acestor
arbitri. De obicei Aerocluburile Nationale ale tarilor respective
trimit catre F.A.I. - CIVA propuneri de arbitri internationali.
Aceste propuneri trebuiesc analizate in modul cel mai sever, pentru
a fi aprobati numai acei arbitri care corespund in totalitate cerintelor
foarte pretentioase. La ora actuala Aeroclubul Romaniei are trimisa
la CIVA o lista cu arbitri de acum 15 ani; unii dintre acestia nici
nu mai sunt in viata, altiii s-au „degradat” din lipsa
de activitate... (dar am mai amintit aceste aspecte). Nu trebuie
uitat ca la unele programe se cunoaste dinainte numele pilotului
care executa zborul... deci apare subiectivismul in notare al albitrului,
fata de pilotul compatriot lui.
Pentru
a discuta toate acestea am luat ca exemplu acel „program recunoscut”
care s-a propus la Campionatul de inalta acrobatie aeriana, din
Franta, anul 2000, orasul TOULOUSE, aerodromul MURET, si la care
am participat ca invitat. (Nu am putut sa participam cu Lotul National
de piloti acrobati din cauza lipsei de antrenament si a lipsei de
fonduri.)
Am
fost primit cu multa bucurie si prietenie de catre presedintele
CIVA – Dl. MICHAEL HEUER (SUA), veche cunostinta (de la concursurile
precedente). Prin intermediul D.lui vicepresedinte CIVA, JIRI KOBRLE,
am fost pus la curent cu toate schimbarile din regulament, schimbari
pe care noi nu le cunosteam din cauza lipsei de prezenta la conferintele
anuale ale CIVA.
Cu
mine a fost si pilotul instructor STEFANESCU DAN, component al lotului
national de piloti acrobati. De fapt el a fost sustinatorul financiar
si realizatorul acestei deplasari, dornic si dumnealui sa afle si
sa vada „pe viu” cum se desfasoara un campionat mondial
de inainta acromatie aeriana. (A mai mers si o a treia persoana
din cadrul Aeroclubului Romaniei, dar care nu avea nici o tangenta
cu zborul acrobatic).
Sa
revenim insa la programul pe care-l vom studia.
La
intocmirea lui fiecare tara participanta are voie sa propuna cate
o figura, urmand ca Juriul International sa o aprobe si sa adauge
in 2-3 figuri ajutatoare pentru o ordine normala in zbor, in vederea
mentinerii in „careu”. In acelasi timp, Juriul International
poate respinge o figura care reprezinta pericol in timpul razboiului.
Programul a fost propus de cele zece tari participante: Italia,
Elvetia, Autria, Germania, Franta, SUA, Ucraina, Spania, Rusia...
Daca privim programul propus observam urmatoarele:
- cele mai incarcate figuri sunt 2,4 si 9
- figurile cele mai greu de executat sunt 1 si 4
- pierderea mare de inaltime este la figura 7
Sa
le luam si sa le analizam asa cum am spus la inceputul acestui articol,
urmarind cele patru obiective: descriere, nr. de catalog, coeficient
K si corectitudinea executarii. Pentru aceasta amintesc din nou
TABLOUL DE FAMILII:
FAM.1.: linii si unghiuri
FAM.2.: cercuri si tonouri in cerc
FAM.3.: combinatii de linii
FAM.4.: NOT IN USE (Rezerva)
FAM.5.: ranversari
FAM.6.: pendul
FAM.7.: luping si opturi
FAM.8.: combinatii de linii-unghiuri si luping
FAM.9: tonouri si vrie.
Cum
se cauta o figura in catalog?
Exemplu: Fig.5, din programul propus „recunoscut”. Aceasta
figura este compusa dintr-o figura de baza principala care are in
compunerea ei doua figuri secundare. Figura de baza principala este
un „luping patrat” cu varful asezat pe un segment orizontal.
Figurile secundare – prima un tonou complet din 4 bucati,
executat in urcare la 45° iar a doua figura secundara este un
tonou rapid pozitiv executat in coborare la 45°.
Figura
5 este notata astfel: 7,9,1 =15 K; 9,4,2,4 = 13 K; 9,9,9,9 = 13
K; TOTAL 41 K.
Figura
principala notata cu 7, 9, 1, face parte din Familia / - lupinguri
si unghiuri. Cautam desenul figurii in catalog si il gasim in Familia
7 la numarul 9 pe verticala si la nr. 1 pe orizontala, cu coeficientul
K = 15 (VEZI FIG. A)
Prima
figura secundara notata cu 9,2,4, face parte din Familia 9 - tonouri
si vrie (tonouri din 4 bucati) si o gasim in Catalog pe verticala
la nr. 2 dupa care urmarim pe orizontala la nr.4, fiind notata cu
un coeficient K = 13 (VEZI FIG. B)
Cea
de a doua fugira secundara notata cu 9,9,9,4 face parte tot din
familia 9 - tonouri si vrie (tonou rapid pozitiv) si o gasim in
Catalog la nr. 9 pe verticala si la nr.4 pe orizontala (tonou rapid
in coborare), cu un coeficient K = 13 (VEZI FIG. C)
Totalul
celor 3 K-uri este de 41, cifra care se inmulteste cu nota arbitrului.
In
acest mod se cauta in Catalog punctajele pentru fiecare figura.
Cateva exercitii de cautare a figurilor in Catalog va duce repede
la o indemanare precisa pentru aflarea punctajelor necesare tuturor
figurilor din program.
Dupa
ce am reamintit familiile figurilor acrobatice si modul de cautare
a figurilor si a punctajelor, sa incepem analiza figurilor din „programul
recunoscut”:
FIGURA
1
Face parte din Familia „8” (combinatie de linii, unghiuri
si luping), ca figura de baza. Se gaseste in Catalog la Nr. 8.1,
cu un coeficient K=13 puncte. Pe aceasta figura de baza se adauga
doua figuri secundare: un tonou negativ in urcare de 3/4, care face
parte din Familia 9 (tonouri si vrie) si se gaseste in Catalog la
nr. 9.10.6.3., cu un „K” de 19 puncte. A doua figura
secundara este un tonou in coborare de 3/4, dintr-un tonou din 4
bucati care face parte tot din familia 9 si se gaseste in Catalog
la nr. 9.4.5.3., cu un coeficient K de 8 puncte. Adunand cei trei
coeficienti avem un total de 40 puncte pentru Fig.1 care se inmulteste
cu nota arbitrului.
FIGURA
2
Ca figura de baza face parte din Familia 7 (lupinguri si opturi)
si se gaseste in Catalog la nr. 7.2.1., cu un K de 6 puncte. Pe
aceasta figura de baza se aduna 4 figuri secundare:
Prima
– un tonou si jumatate la orizontala din bucati (trei bucati)
si care se termina „pe spate”. Figura face parte din
Familia ) (9.2. tonou din bucati) si se gaseste in Catalog la nr.
9.2.3.6, cu un K de 12 puncte.
A
doua – o jumatate de tonou, pornit de pe spate, format di
4/8 si ramas pe fata. Aceasta figura face parte tot din Familia
9 (tonouri si vrie) si se gaseste in Catalog la nr. 9.8.3.2. (tonou
din 8 bucati), avand un coeficient K de 7 puncte.
A
treia – un tonou si jumatate rapid pozitiv la orizontala,
pornit de pe spate si terminat pe fata; face parte din Familia 9
si se gaseste in Catalog la nr. 9.9.3.6, cu un coeficient K de 14
puncte.
A
patra – un tonou complet executat la orizontala de pe fata
din 4 bucati a cate 90° fiecare; face parte din Familia
9 si se gaseste in Catalog la nr. 9.4.3.4 (tonou din 4 bucati),
cu un K de 11 puncte. Totalul coeficientilor pentru Figura 2 este
de 50 puncte.
FIGURA
3
Figura de baza este cuprinsa in Familia 1 (linii si unghiuri) si
este trecuta in Catalog la nr. 1.17.1, cu un coeficnet K de 14 puncte
(Fig. D). Pe aceasta figura de baza sunt plantate doua figuri secundare.
Prima – executarea pe verticala in urcare a 3/4 dintr-un tonou
din 4 bucati. Figura face parte din Familia 9 (9.4, tonou din 4
bucati) si se gaseste in Catalog la nr. 9.4.1.3., cu un coeficient
K de 12 puncte (Fig. B).
A
doua figura secundara este un tonou rapid pozitiv in coborare la
45° si face parte din Familia 9.9 (tonou rapid pozitiv), se
gaseste in Catalog la nr. 9.9.4.4, cu un corficiemt K de 11 puncte
(Fig. C).
Total coeficienti pentru figura 3 = 37 puncte.
FIGURA
4
Figura de baza face parte din Familia 8 (linii, unghiuri si lupinguri)
si este trecuta in Catalog la nr. 8.33.3, figura care se executa
in totalitate cu sarcina negativa si cu un coeficient K=16 pct.
Pe aceasta figura de baza sunt plantate 4 figuri secundare:
Intaia:
de pe spate impins pe verticala si la jumatatea segmentului executa
o jumatate tonou rapid pozitiv. Figura face parte din Familia 9
si se gaseste in Catalog la nr. 9.9.6.2. (jumatate de tonou pozitiv
in urcare de pe spate), avand un coficient K=17 puncte (VEZI FIG.
C).
A
doua: in timpul executarii lupingului invers (cu sarciina negativa,
in partea de sus a buclei se executa cea de a doua figura secundara
– un tonou din 8 bucati care se termina pe fata cu „botul”in
jos si se continua lupingul invers. Figura face parte din Familia
9.8 (tonou din 8 bucati) si este trecuta in Catalog la nr. 9.8.3.4,
cu un coeficient K=15 puncte (Vezi FIG.E)
A
treia: la orizontala de pe spate se executa un tonou din doua bucati.
Figuran face parte din Familia 9.2 (tonou la orizontala din 2 bucati);
este trecuta in catalog la nr. 9.2.3.4 cu un K=9 puncte.
A
patra: din zbor la orizontala, pe spate, se executa un tonou intreg
si se ramane pe spate. Face parte din Familia 9.1 (un tonou la orizontala)
si este trecuta in Catalog la nr. 9.1.3.4, cu K=8 puncte (VEZI FIG.F).
In
total figura 4 a adunat o suma de 65 puncte care se va inmulti cu
nota arbitrului. Este cea mai bogata figura din program, dar si
foarte greu de executat.
FIGURA
5
A fost discutata la capitolul „Cum se cauta o figura in catalog”.
FIGURA
6
Este un cerc de 4 tonouri executate cu rasucirea in exterior. Cercul
de tonouri este pornit de la zborul orizontal pe fata si se termina
la orizontala tot pe fata. Figura face parte din Familia „2”
si este trecuta in Catalog la nr. 2.10.3, cu un coeficient K=22
puncte. Este figura cea mai slab cautata in program dar nu este
chiar asa de usor de executat.
FIGURA
7
Figura de baza face parte din Familia 6 (pendul) si este trecuta
in Catalog la nr. 6.1.1, cu un coeficient K=15 puncte. Pe aceasta
figura de baza au fost adaugate doua figuri secundare:
Prima:
face parte din Familia 9 si este un tonou complet in urcare pe verticala;
se gaseste in Catalog la nr. 9.1.1.4, cu un coeficient K=12 puncte.
Dupa executarea pendulului „pe cabina” in coborare pe
verticala se executa a doua figura secundara, care face parte tot
din Familia 9 – o jumatate de tonou negativ rapid; se gaseste
in Catalog la nr. 9.10.5.2., cu un coeficient K=13 puncte.
In
programul „recunoscut”, despre care purtam toata discutia,
este trecut din greseala la totalizarea coeficientilor pentru Fig.
7 „tonoul rapid” in locul „tonoului normal”,
ca ordine de executie.
FIGURA
8
Ca figura de baza face parte din Familia 5 (renversari) si se gaseste
in Catalog la nr. 5.1.1, cu un K=17 puncte. Ranversarea are doua
figuri secundare:
Prima:
un tonou din 4 bucati executat pe verticala in urcare; face parte
din Familia 9 si se gaseste in Catalog la nr. 9.4.1.4., cu un K
de 15 puncte.
A
doua: face parte tot din Familia 9 – un tonou de 3/4 executat
pe verticala in coborare cu schimbare de sens. Incepe pe axa X si
se termina la 90° pe axa Y. Figura este trecuta in catalog la
nr.9.1.5.3. si are un coeficient K=6 puncte (VEZI FIG.E).
Figurile
9 si 10 le las pt. Dvs. sa le aflati punctajul in baza unui Catalog
CIVA (in care se vor gasi toate elementele necesare stabilirii).
Identificarea figurilor in Catalog ca va ajuta nu numai sa puteti
citi un program de acrobatie, dar si sa intocmiti un astfel de program.
Exercitiile de intocmire a programelor conduc la o analiza a fiecarei
figuri, din punct de vedere al tehnicii de pilotaj si din punct
de vedere al ordinei de asezare a figurei respective dintr-un program.
Veti putea afla cu precizie unde trebuiesc asezate figurile in „careu”
(la margine, la centru sau unde trebuie asezata o figura pentru
schimbare de sens). Exercitiile va dau posibilitatea de a gasi,
la nevoie, un punct sau doua in plus sau in minus pentru a va incadra
la totalul general al programului cerut de organizatori, in special
pentru programul „liber”. Depasirea cu un singur punct
fata de suma ceruta de organizatori atrage dupa sine respingerea
programului si astfel refacerea acestuia.
Toate
acestea se pot face numai avand o dorinta mare pentru insusirea
zborului acrobatic.
In
legatura cu ultima parte din cadrul acestui articol serial „Zborul
acrobatic”, si anume corectitudinea executarii figurilor acrobatice,
aceasta va fi tratata in partea a V-a (si ultima), intr-un nr. viitor
al revistei ORIZONT AVIATIC.
Bucuresti,
iulie 2003
Antrenor emerit,
Av. CONSTANTIN MANOLACHE |